100 JAAR ZEEVAARTSCHOOL king tussen het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en kent een zeer actieve contractorganisatie in de vorm van HZ Safety. Het idee van een Internationaal Maritiem Kenniscentrum in Vlissingen, dat zich op het snijvlak van onderwijs, overheden en bedrijfsleven bevindt, herbergt namelijk tevens de gedachte van de actieve interactie met contractactivi teiten in zich. Contractactiviteiten vervullen voor onderwijsinstellingen verschillende belangrijke functies: Ze zijn een bron van kennisuitwisseling met het bedrijfsleven en over heden, waardoor docenten opnieuw voor hun vak worden geënthou siasmeerd en praktijkmensen hun carrière- kansen kunnen vergroten. Ze onderhouden een netwerk voor stageplaatsen en afstudeermogelijk- heden. Ze ontwikkelen gezamenlijk nieuwe kennis en kundes. Ze vormen een extra bron van inkomsten. Ze werken positief in het kwaliteitszorgsysteem. Tenslotte Een toekomstverkenning zoals de Colleges van Bestuur die voor ogen hebben, balanceert per definitie tussen droom en werkelijkheid, maar kan enigszins structuur brengen in algemene ideeën, noties en verwach tingen en kan deze met elkaar confronteren en op hun houdbaarheid analyseren. De ambitie om een Internationaal Maritiem Kenniscentrum in Vlissingen te realiseren, appelleert in de eerste plaats aan de rijke mari tiem/logistieke traditie en kennis en kunde die Zeeland heeft en die ook aan nageslachten kenbaar wil worden gemaakt. Bovendien lijkt deze ambitie een logische, strategische stap gezien de sectorale en onderwijs kundige ontwikkelingen op internationaal en nationaal niveau waar in dit hoofdstuk uitvoerig bij is stilgestaan. Maar misschien gaat de meest motiverende werking van deze ambitie wel uit van de effectief evolu erende samenwerking tussen het maritiem/logistieke MBO en HBO- onderwijs en de enthousiaste aandacht die de beide Colleges van Bestuur voor deze sector hebben opgevat. Gehanteerde bronnen Aa, R. van der M. van der Ende en I. de Ridder (2002). De arbeidsmarkt in de Nederlandse maritieme cluster. Een overzichtsstudie, Delft. Peeters, C. e.a. (1997). De maritieme arbeidsmarkt. Vraag en aanbod van zeevaartkennis, Delft. BIMCO/ISF (2000). Manpower update. The Worldwide Demand for and Supply of Seafarers, Warwick. Boonman, P.J.M. (2002). Kenniscentrum Duurzame Short Sea Shipping. Van een idee naar een intentie uit te groeien naar een kenniscentrum...., Rotterdam. ETIN Adviseurs en AO Consult (2002). Logistieke arbeidsmarkt in de Zeeuwse havens, Tilburg. Hogeschool Zeeland en ROC Zeeland (2003). Terugblikken. Jubileumboek ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de zeevaartschool in Vlissingen, Vlissingen. ROC Zeeland (2002). Leren van de toekomst. Onderwijsvisie 2002 - 2008, Vlissingen. Sociaal Economische Raad. Commissie Arbeidsvraagstukken (2002). Ontwerpadvies Het nieuwe leren, Den Haag. 160

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 162