VAN SOETWATER TOT WATERLAND
Als iemand ergens een mening over heeft, wordt die vaak los gemaakt
van de argumentatie. Als je ergens vragen over stelt, wordt dat gezien
als stelling nemen. Volgens mij denken bij voorbeeld veel mensen dat ik
tegen de WCT ben. Omdat ik de WCT niet ten koste van alles door wil
laten gaan en er vragen over stel, word ik als tegenstander betiteld. Maar
je mag toch nadenken over dingen en er discussie over voeren!
Bos: Toch is het in ons democratisch bestel de politiek, die moet aan
geven wat er moet gebeuren. Is wellicht de tijdsdimensie voor politici
belemmerend om verder te kijken dan een zittingstermijn van vier jaar?
Droogh: Wij zijn geen bestuur. We zitten hier vanuit ons eigen vak. We
hebben gepraat over wat er moet gebeuren na de laatste herindeling van
Zeeland. De politiek spreekt daar niet meer over, want geen enkele politi
cus heeft daar baat bij. Zo'n discussie voer je heel genuanceerd zonder
politieke achterban erbij. We willen er niet echt iets mee bereiken, maar
we kunnen allemaal wel invloed uitoefenen en soms neem je een idee
mee. Dat is niet democratisch gecontroleerd, maar dat zijn discussies op
verjaardagsfeestjes ook niet. Van der Zaag: We willen een maatschappe
lijke discussie losweken. Daar is niks op tegen. Dat mag al door op een
zeepkist te klimmen.
Bos: Is het Zeelanddebat dan niet hetzelfde?
Van der Zaag: Nee, wij proberen een katalysator te zijn, zodat anderen
kennis nemen van wat daar uitkomt en die discussie ook oppakken en
kijken of er wat in zit, of dat het pure onzin is. Er hebben maar 7000
Zeeuwen meegedaan aan het Zeelanddebat. Je kunt ook vragen stellen
over de manier waarop die deelnamen. Wat daar gebeurd is, is niet
representatief voor hoe de Zeeuwen denken. Wij willen een stukje zuur
desem zijn dat het hele brood moet doortrekken. Dat is een pretentieus
doel, maar als je er niet aan begint, weet je zeker dat het mislukt.
Bos: Veel beslissingen die tot verandering leiden worden niet genomen
binnen deze regio. Den Haag, steeds meer ook Brussel en internationale
syndicaten zijn daarin vaak dominant. Bovendien laten we ons in ruimte
lijke planning vaak leiden door bureaus en adviseurs van buiten, die met
voorstellen komen, die ook elders kunnen worden uitgevoerd en een
regio-typische link missen.
Droogh: Ten dele is dat waar. Weet je daarom is het zo leuk dat de naam
Soetwater in ons initiatief is verwerkt. Die stamt uit de tijd dat iemand
én burgemeester én stedenbouwkundige was en die het uitvoerend ver
mogen had om een volledig plan te realiseren. We zitten nu in een heel
andere periode, waarin je bijna niet kunt bepalen wie de oorspronkelijke
vader van een gedachte is. Overigens zijn het niet alleen bureaus van bui
ten die plannen voor Zeeland maken. Noord-Beveland, Goes, Schouwen-
Duiveland, Borssele en Tholen hebben hun toekomstvisie via Zeeuwse
bureaus ontwikkeld. Het is wel gezond dat zowel Zeeuwse als niet-
Zeeuwse adviseurs iets over Zeeland zeggen. Zeeland maakt tenslotte
deel uit van de wereld. Bovendien: Zeeuwse bureaus zeggen ook wel
eens wat over gemeentes in Brabant. Van der Zaag: Je kunt best goed
inspelen op invloeden van buiten af. Je kunt tegen bepaalde ontwikkelin-
167