KLEUR DE DELTA
MET GRIJS
95+
95+
90-94
90-94
85-89
85-89
80-84
80-84
75-79
75-79
3
70-74
70-74
65-69
1
c
65-69
60-64
60-64
c
55-59
55-59
50-54
1
50-54
c
45-49
45-49
40-44
1
40-44
IZ
35-39
1
35-39
LZ
30-34
1
30-34
m
cz
25-29
20-24
15-19
10-14
5-9
0-4
u
CJ
1
25-29
20-24
15-19
10-14
5-9
0-4
1
1
I
200 400 600 000
I 600 400 200 0
2050
leeftijd
75-79
70-74
65-69
60-64
55-59
50-54
45-49
40-44
35-39
30-34
25-29
20-24
15-19
10-14
I 600 400 200 0
Demografische ontwikke
ling van Nederland 1900-
2050. Bron: NRC
Handelsblad
Nu valt het me op dat als er over vergrijzing wordt gesproken dit in
Zeeland altijd op een wat zorgelijke toon gebeurt. Het is alsof er, met het
toenemen van het aantal senioren, een dichtgeplakte, onleefbare samen
leving zou ontstaan. Licht dementerende, in klederdracht gestoken en
op rolator steunende bejaarden beheersen het straatbeeld. Onze binnen
steden raken verstopt door scoot-mobielen en een permanente geur van
Boldoot parfum verdrijft de frisse zeelucht langs de Zeeuwse stranden...
Maar wie zijn die senioren eigenlijk, die straks die bevolkingsstatistieken
inkleuren? Waar komen ze vandaan, wat zijn hun wensen, wat hun mo
tieven en gedrag? Het antwoord op deze vraag is eenvoudig. Kijk om u
heen en neem waar: die senioren, dat zijn wij zelf, om maar eens een
variant op zo'n pakkende postbus 51 slogan te poneren.
De generatie, die op dit moment volop de mogelijkheden van een gedigi
taliseerde samenleving aan het ontdekken is, die dankzij een ongekend
lang durende hoogconjunctuur van kind af aan gewend is zich met auto
en vliegtuig te verplaatsen, die zich met een groeiend vertrouwen en
gemak door een eenwordend Europa verplaatst: dat zijn de senioren
waar we als samenleving op dit moment onze plannen voor maken. De
generatie, die niet langer gebonden is aan geboortedorp of -stad, maar
voor wie het woord wooncarrière is uitgevonden. De generatie die naar
gelang levensfase binnen en buiten de regio verhuist omdat de werkcar-
rière dit vraagt, de kinderen naar een andere school gaan, of de woning
gewoonweg niet meer voldoet aan het wensplaatje. De generatie die een
sociaal netwerk onderhoudt dat vijftig jaar geleden ondenkbaar zou zijn
en dat provincie- en landsgrenzen met gemak overstijgt.
De generatie, die wonen van basislevensbehoefte tot consumptiegoed
heeft weten te transformeren en die opgroeit in een cultuur van woon
boulevards, bouwmarkten, woontijdschriften en televisieprogramma's
waarin binnenhuisarchitecten vertellen in welke kleur je de woonkamer
muren volgend jaar moet sausen en hoe je de gordijnen dient te draperen.
De generatie die architectuur inzet om zich een 'imago', een 'lifestyle'
184