JONGEREN EN DE TOEKOMST agrarische sector. Dit kan bereikt worden door onder andere (systeem) innovaties in de groene ruimte te stimuleren en manieren te zoeken voor de ontwikkeling van een innovatief klimaat. Systeeminnovaties duren twintig tot dertig jaar; daarom is het van groot belang opvattingen van jongeren in beschouwing te nemen. Tot nu toe worden zij niet vaak betrokken bij discussies rond de vormgeving van een regio, terwijl zij wel de gebruikers van morgen zijn. Zij zullen in de toekomst 'gebruik' maken van het Zeeuwse landschap, er wonen, werken en hun kinderen opvoe den. Op grond van deze overwegingen hebben het InnovatieNetwerk Groene Ruimte en Agrocluster en de Hogeschool Zeeland (HZ) besloten een tra ject te starten, waarin jongeren van 18 - 25 jaar de kans krijgen te laten zien hoe 'hun' toekomst van Zeeland eruit ziet. Beide organisaties trach ten op deze manier zicht te krijgen in hun wensen. Studenten aan de HZ bevinden zich voor het grootste deel in deze leeftijdsgroep en de HZ stelt zich ten doel haar studenten op meerdere manieren klaar te stomen voor een functie in de huidige, complexe maatschappij. In dit 3DZ project gaat het om jongeren met binding aan Zeeland. Ze wonen hier of hebben hier gewoond, of ze werken of studeren er. De groep waarmee daadwerkelijk is gewerkt was breed samengesteld in mannen en vrouwen, in herkomst uit de provincie en in werk/studie variërend van werk of werkeloos naar mbo, hbo en wo. In breed samengestelde groepen is multidisciplinair en projectmatig gewerkt op bijzondere en inspirerende plaatsen. Werkwijze: atelier, markt, conferentie, realisatie Het project 3DZ is opgebouwd uit vier delen: 1. Als eerste was er het jongerenatelier. Hierin zijn de eerste versies van wensbeelden en projecten geformuleerd. Gedurende drie dagen is er onder hoge tijdsdruk gewerkt in acht zorgvuldig samengestelde teams. Deze werkten aan zogenoemde sequentiële opdrachten die samen tot een duidelijk resultaat leidden. De waarden van jongeren en hun visie op de toekomst moesten in het atelier boven komen en vertaald wor den in een eerste versie van wensbeelden en projectvoorstellen. 2. Als afsluiting van dit atelier was er de Markt van Verbeelding. Hierin werd getracht commitment te creëren onder de besluitvormers en opinieleiders van Zeeland. Deze markt vormde als het ware de climax van het werk in het atelier. Hier moesten de jongeren hun beelden en projecten 'verkopen' aan de bezoekers van de markt en duidelijk maken wat hun ideeën precies inhielden. Een heldere boodschap en een duidelijke uitleg waren nodig om te kunnen verkopen. 3. Het derde onderdeel was een werkconferentie, waarin een aantal projecten en een wensbeeld nader werden uitgewerkt en waarin de betrokkenheid van de Zeeuwse samenleving vertaald moest worden in daadwerkelijke toezeggingen. Onder leiding van docenten en staten leden werkten een aantal jongeren de verkozen ideeën nader uit en presenteerden deze vervolgens in een aanbestedingsprocedure, waarin 190

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 192