JONGEREN EN DE TOEKOMST
agrarische sector. Dit kan bereikt worden door onder andere (systeem)
innovaties in de groene ruimte te stimuleren en manieren te zoeken voor
de ontwikkeling van een innovatief klimaat. Systeeminnovaties duren
twintig tot dertig jaar; daarom is het van groot belang opvattingen van
jongeren in beschouwing te nemen. Tot nu toe worden zij niet vaak
betrokken bij discussies rond de vormgeving van een regio, terwijl zij wel
de gebruikers van morgen zijn. Zij zullen in de toekomst 'gebruik' maken
van het Zeeuwse landschap, er wonen, werken en hun kinderen opvoe
den.
Op grond van deze overwegingen hebben het InnovatieNetwerk Groene
Ruimte en Agrocluster en de Hogeschool Zeeland (HZ) besloten een tra
ject te starten, waarin jongeren van 18 - 25 jaar de kans krijgen te laten
zien hoe 'hun' toekomst van Zeeland eruit ziet. Beide organisaties trach
ten op deze manier zicht te krijgen in hun wensen. Studenten aan de HZ
bevinden zich voor het grootste deel in deze leeftijdsgroep en de HZ stelt
zich ten doel haar studenten op meerdere manieren klaar te stomen voor
een functie in de huidige, complexe maatschappij. In dit 3DZ project gaat
het om jongeren met binding aan Zeeland. Ze wonen hier of hebben hier
gewoond, of ze werken of studeren er. De groep waarmee daadwerkelijk
is gewerkt was breed samengesteld in mannen en vrouwen, in herkomst
uit de provincie en in werk/studie variërend van werk of werkeloos naar
mbo, hbo en wo. In breed samengestelde groepen is multidisciplinair en
projectmatig gewerkt op bijzondere en inspirerende plaatsen.
Werkwijze: atelier, markt, conferentie, realisatie
Het project 3DZ is opgebouwd uit vier delen:
1. Als eerste was er het jongerenatelier. Hierin zijn de eerste versies van
wensbeelden en projecten geformuleerd. Gedurende drie dagen is er
onder hoge tijdsdruk gewerkt in acht zorgvuldig samengestelde teams.
Deze werkten aan zogenoemde sequentiële opdrachten die samen tot
een duidelijk resultaat leidden. De waarden van jongeren en hun visie
op de toekomst moesten in het atelier boven komen en vertaald wor
den in een eerste versie van wensbeelden en projectvoorstellen.
2. Als afsluiting van dit atelier was er de Markt van Verbeelding. Hierin
werd getracht commitment te creëren onder de besluitvormers en
opinieleiders van Zeeland. Deze markt vormde als het ware de climax
van het werk in het atelier. Hier moesten de jongeren hun beelden en
projecten 'verkopen' aan de bezoekers van de markt en duidelijk
maken wat hun ideeën precies inhielden. Een heldere boodschap en
een duidelijke uitleg waren nodig om te kunnen verkopen.
3. Het derde onderdeel was een werkconferentie, waarin een aantal
projecten en een wensbeeld nader werden uitgewerkt en waarin de
betrokkenheid van de Zeeuwse samenleving vertaald moest worden in
daadwerkelijke toezeggingen. Onder leiding van docenten en staten
leden werkten een aantal jongeren de verkozen ideeën nader uit en
presenteerden deze vervolgens in een aanbestedingsprocedure, waarin
190