JONGEREN EN DE TOEKOMST
Illustratie wensbeeld
ontwerpatelier 3DZ,
Oostkapelle 2002
pragmatische generatie (ook wel internetgeneratie genoemd) uit de jaren
negentig is opgegroeid in een beeld- en ervaringscultuur; dit heeft conse
quenties voor de wijze waarop zij hun engagement vorm willen geven.
Jongeren van nu gaan meer kortstondige verbanden aan en leveren tijde
lijke inspanningen; dat past bij hun identiteit. Hun idealisme heeft een
praktische invulling, men wenst niet het leed van de hele wereld mee te
moeten dragen. Van den Berg en Koers omschrijven deze betrokkenheid
als "met de voeten op de grond en het hoofd in de wolken".
Resultaten: De vernieuwende wijze van leren in 3DZ was behoorlijk
afwijkend van het traditionele, formele leerproces. Zoals een van de deel
nemers opmerkte: "Ik heb het idee dat ik in de afgelopen dagen meer heb
geleerd dan in een heel jaar school". De op jongeren toegesneden methode
heeft hen geprikkeld en gemotiveerd tot grote inzet en creativiteit.
Natuurlijk zijn er verschillen in de gepresenteerde wensbeelden en
projectideeën, maar door de oogharen bekeken zijn de overeenkomsten
opmerkelijk. De wensbeelden van de acht teams handelen elk op eigen
wijze allemaal over de combinatie van de bestaande waarden van
Zeeland met nieuwe ontwikkelingen. Steeds gaat het om oude vormen
en nieuwe gedachten. In de motto's en ondertitels komen termen naar
voren als authentiek en nieuw, uniek en baanbrekend, bruisende provin
cie van rust, balans tussen behoud en vernieuwing. Een speciaal voor
hun wensbeeld bedacht woord als culturistisch - een samenvoeging
veeleer dan een contaminatie van cultureel en futuristisch - geeft aan
hoe het behoud van de Zeeuwse identiteit van traditie, rust en ruimte
gepaard gaat met het geven van ruim baan aan noodzakelijke moderni
teit. De betrokkenheid en waardering van deze Zeeuwse jongeren voor
hun omgeving behoren tot de meest sprekende uitkomsten van dit 3DZ-
project. In bijna alle wensbeelden en projectvoorstellen van de jongeren is
behoud van de bestaande Zeeuwse identiteit en waarden uitgangspunt
en doelstelling tegelijk. Soms wordt daaraan op bijna lyrische wijze
uiting gegeven.
Op de Markt van Verbeelding kreeg het wensbeeld Traditioneel Zeetopia
uiteindelijk de meeste waardering van de bezoekers. Ook hierin zit de
tegenstelling tussen traditie en
toekomst. De oplossing wordt
gevonden door (vaak letterlijk)
achter de gevel van de bestaan
de waarden de provincie te
laten bruisen van nieuwe
ontwikkelingen.
Bijna 40 ideeën zijn ontwikkeld
voor projecten, die kunnen bij
dragen aan het realiseren van
de geformuleerde wensbeel-
192