JONGEREN EN DE TOEKOMST komst ligt hen na aan het hart. Inhoudelijk zijn de verschillen niet zo groot; het behoud van het eigen karakter van Zeeland, de groene ruimte, vinden jongeren ook heel belangrijk. Zelfs als het gaat om specifiek voor deze generatie jongeren aantrekkelijke voorzieningen, zoals opleiding en werk, cultuur of uitgaan, dan nog is het behoud van de bestaande Zeeuwse waarden daarbij de bepalende randvoorwaarde. De deelnemers aan het project toonden zich meer Zeeuw dan jong(ere)! Het verschil zit met name in de wens om verschillende zaken tegelijkertijd te realiseren. Niet of het een of het andere, maar én dit én dat. Het vertrouwen in combinaties zonder compromissen is groot. Wat 3DZ geleerd heeft over jongerenparticipatie Jongeren zijn zeer bereid om mee te denken over en ideeën te formuleren voor hun omgeving. Zeker als zij het gevoel hebben serieus genomen te worden en niet gebruikt te worden voor legitimering van bestaande plannen. Jongeren hebben een scherp zintuig dat waarneemt als ze drei gen te worden ingekapseld in bestaande kaders. Zij namen waar hoe de gevestigde orde als bezoekers van de Markt van Hun Verbeelding een keuze maakten naar meer gangbare en haalbare ideeën. De werkelijk nieuwe en wilde voorstellen verdwenen naar de achtergrond. In het onderdeel 'Uitdenken en Aanbesteden' werden door de ontmoeting met de maatschappelijke partijen de projectvoorstellen naar nog realistischer en dus minder innovatief uitgewerkt. Toch willen de jongeren aan de realisering van hun ideeën blijven werken. Jongeren kunnen zeer enthousiast worden gemaakt en gehouden. De ge hanteerde werkvormen zijn daarbij cruciaal. Aantrekkelijke, afwisselende werkvormen zoals leernetwerken, multidisciplinair samengesteld, ruimte voor individuele inbreng naast groepswerk, zijn hier voorbeelden van. In het project 3DZ is van meet af aan de insteek geweest om de geformu leerde ideeën te verwezenlijken. De vraag is of dit met dezelfde groep jongeren kan gebeuren. Omdat jongeren meer kortstondige verbanden aan gaan en bij voorkeur tijdelijke inspanningen leveren, zal dit niet waar schijnlijk zijn. Gedurende de loop van het proces is al gebleken dat een aantal jongeren andere prioriteiten in hun tijdsbesteding en aandacht zijn gaan leggen. Bij de verdere uitwerking en realisatie zal weer een nieuwe groep of zelfs nieuwe groepen jongeren betrokken kunnen zijn. De gehan teerde methodiek leent zich uitstekend om jongeren te laten deelnemen in het proces van beleidsvoorbereiding, zeker als het gaat om overzichte lijke (niet over te lange tijd uitgesmeerde) projecten. Jongeren willen mee denken over toekomstige ontwikkelingen. Niet de jongeren, maar de ma nier waarop over de toekomst wordt nagedacht moet daarom veranderen! 196

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 198