JAN VAN MUNSTER
"Sinds 1985 spelen de plus en de min, als de twee polen van energie, een
belangrijke rol in het werk van Jan van Munster. De twee tekens zijn in
veel verschillende formaten en materialen uitgevoerd. In 1995 kwam de
architectonische sculptuur Plus Min tot stand op Van Munsters eigen
terrein in Renesse, als tijdelijke woon- en werkplaats voor kunstenaars.
De maat en de oriëntatie van het complex zijn bepaald door de condities
van de locatie. De leegte van de omringende ruimte is daarbij van essen
tieel belang. Aantasting van deze leegte betekent in feite dat Plus Min
zijn ontstaansgrond verliest. Het wordt letterlijk een misplaatst element.
Ten gevolge daarvan gaat een zeker voor Nederland unieke plek verlo
ren, waar kunstenaars in visuele rust en met een vrije horizon kunnen
werken."
Lisette Pelsers, hoofdconservator moderne kunst, Het Rijksmuseum Twenthe
"De omgang met plus en min als een spanningsmoment en als een vorm
principe dat tot velerlei configuraties zou kunnen leiden, brengt bij mij
Mondriaan in herinnering, die niet ver van Renesse -in Domburg- zijn
Pier and ocean thema tot ultieme abstrahering bracht door een plus-minus
vormtaal te ontwikkelen. Zee en land, wind, energie, kwamen daarin tot
een geïntegreerde universele uitdrukkingskracht. In 1988 maakte Jan van
Munster voor het beeldenbos van het Kröller-Müller Museum een grote
sculptuur voor buiten. Uiteraard koos hij het Plus Min thema. Polen van
energie, land en kosmos, leven en dood, haat en liefde, de interpretatie is
vrij. Met Egyptische perfectie en distantie werd een zeer humaan beeld
tot gelding gebracht. Nu is een concept tot sculptuur geworden en die
weer tot architectuur. Je kan er in wonen en werken. De Plus Min polari
teit is functioneel geworden.
Rudi Oxenaar, vinl. directeur Kröller-Müller Museum, Otterlo.
76