JAN VAN MUNSTER "Sinds 1985 spelen de plus en de min, als de twee polen van energie, een belangrijke rol in het werk van Jan van Munster. De twee tekens zijn in veel verschillende formaten en materialen uitgevoerd. In 1995 kwam de architectonische sculptuur Plus Min tot stand op Van Munsters eigen terrein in Renesse, als tijdelijke woon- en werkplaats voor kunstenaars. De maat en de oriëntatie van het complex zijn bepaald door de condities van de locatie. De leegte van de omringende ruimte is daarbij van essen tieel belang. Aantasting van deze leegte betekent in feite dat Plus Min zijn ontstaansgrond verliest. Het wordt letterlijk een misplaatst element. Ten gevolge daarvan gaat een zeker voor Nederland unieke plek verlo ren, waar kunstenaars in visuele rust en met een vrije horizon kunnen werken." Lisette Pelsers, hoofdconservator moderne kunst, Het Rijksmuseum Twenthe "De omgang met plus en min als een spanningsmoment en als een vorm principe dat tot velerlei configuraties zou kunnen leiden, brengt bij mij Mondriaan in herinnering, die niet ver van Renesse -in Domburg- zijn Pier and ocean thema tot ultieme abstrahering bracht door een plus-minus vormtaal te ontwikkelen. Zee en land, wind, energie, kwamen daarin tot een geïntegreerde universele uitdrukkingskracht. In 1988 maakte Jan van Munster voor het beeldenbos van het Kröller-Müller Museum een grote sculptuur voor buiten. Uiteraard koos hij het Plus Min thema. Polen van energie, land en kosmos, leven en dood, haat en liefde, de interpretatie is vrij. Met Egyptische perfectie en distantie werd een zeer humaan beeld tot gelding gebracht. Nu is een concept tot sculptuur geworden en die weer tot architectuur. Je kan er in wonen en werken. De Plus Min polari teit is functioneel geworden. Rudi Oxenaar, vinl. directeur Kröller-Müller Museum, Otterlo. 76

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2003 | | pagina 78