zuiderzee ritiyaikince*
tiwf ïnpoumiw
he id
Lelystad en Almere
als onderdeel van de
Amsterdamse agglo
meratie (Illustraties: De
regie van de stad. 1997).
In de jaren '80 ontstaan
in Europa zogenaamde
'vervoercorridors'
gewenst. Om het project mogelijk te maken zijn
speciale wetten gemaakt en werd onder andere een
staatsonderneming (de Dienst Zuiderzeewerken, de
latere Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders) opge
richt. Gelet op het tijdsgewricht waar een en ander
in plaatsvond, kan de drooglegging van de Zuiderzee
idealistisch worden opgevat als een 'vreedzame'
kolonisatie.
Bij de eerste polder, de Wieringermeer, stond
primair de agrarische voedselproductie centraal.
Er werd nog nauwelijks aandacht besteed aan
andere inrichtingselementen van de polder, zoals
dorpsplanning en landschappelijke inrichting.
Bij de inrichting van de Noordoostpolder en
Flevoland zou het accent steeds meer naar deze
aspecten verschuiven. In de loop van de decennia
brokkelt de ideologie van een nationaal onafhanke
lijke voedselproductie, mede onder invloed van de
Europese eenwording, steeds verder af. Bij de
inrichting van de laatste polder, Flevoland, wordt het
stedelijke en economische belang van de agglomera
tie Amsterdam dan ook duidelijk boven dat van het
agrarische geplaatst. De polder krijgt met name een
functie in het voorzien van de woningbouw- en
recreatiebehoefte voor de regio. Net als in andere
delen van het verstedelijkte Nederland wordt ook
hier de agrarische functie steeds meer gezien als een
handige functie om gewenste landschappelijke open-
te garanderen. Flevoland vormt daarmee op kleine schaal een voorbode van wat
later op grotere. Europese schaal zal gaan plaatsvinden.
Meer en meer is sprake van een verweving van het Westeuropese economische en
politieke systeem. Gelet op de economische en ideologische invloed die stadsplanning
ondergaat is het niet meer dan logisch dat deze schaalvergroting haar invloed hierop
heeft. In de jaren zeventig en tachtig werd dit zichtbaar door het ontstaan van Euro
pese economische vervoerscorridors, waarbinnen zich stedelijke regio's begonnen te
Zuiderzeeproject 1892
(Illustraties: De regie
van de stad 1997).
Op dit moment
vindt binnen heel
Europa netwerk
vorming plaats...
r--