zuiderzee ritiyaikince* tiwf ïnpoumiw he id Lelystad en Almere als onderdeel van de Amsterdamse agglo meratie (Illustraties: De regie van de stad. 1997). In de jaren '80 ontstaan in Europa zogenaamde 'vervoercorridors' gewenst. Om het project mogelijk te maken zijn speciale wetten gemaakt en werd onder andere een staatsonderneming (de Dienst Zuiderzeewerken, de latere Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders) opge richt. Gelet op het tijdsgewricht waar een en ander in plaatsvond, kan de drooglegging van de Zuiderzee idealistisch worden opgevat als een 'vreedzame' kolonisatie. Bij de eerste polder, de Wieringermeer, stond primair de agrarische voedselproductie centraal. Er werd nog nauwelijks aandacht besteed aan andere inrichtingselementen van de polder, zoals dorpsplanning en landschappelijke inrichting. Bij de inrichting van de Noordoostpolder en Flevoland zou het accent steeds meer naar deze aspecten verschuiven. In de loop van de decennia brokkelt de ideologie van een nationaal onafhanke lijke voedselproductie, mede onder invloed van de Europese eenwording, steeds verder af. Bij de inrichting van de laatste polder, Flevoland, wordt het stedelijke en economische belang van de agglomera tie Amsterdam dan ook duidelijk boven dat van het agrarische geplaatst. De polder krijgt met name een functie in het voorzien van de woningbouw- en recreatiebehoefte voor de regio. Net als in andere delen van het verstedelijkte Nederland wordt ook hier de agrarische functie steeds meer gezien als een handige functie om gewenste landschappelijke open- te garanderen. Flevoland vormt daarmee op kleine schaal een voorbode van wat later op grotere. Europese schaal zal gaan plaatsvinden. Meer en meer is sprake van een verweving van het Westeuropese economische en politieke systeem. Gelet op de economische en ideologische invloed die stadsplanning ondergaat is het niet meer dan logisch dat deze schaalvergroting haar invloed hierop heeft. In de jaren zeventig en tachtig werd dit zichtbaar door het ontstaan van Euro pese economische vervoerscorridors, waarbinnen zich stedelijke regio's begonnen te Zuiderzeeproject 1892 (Illustraties: De regie van de stad 1997). Op dit moment vindt binnen heel Europa netwerk vorming plaats... r--

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2004 | | pagina 134