De jaren vanaf 2005 JAN BART MANDOS De hogeschool gaat fundamenteel anders werken. Een sleutelbegrip daarbij is dat het aanbodgestuurde onderwijs plaats gaat maken voor vraaggestuurd onderwijs. Om dat te realiseren moet er in de onderwijsorganisatie ook een fundamentele verandering worden doorgevoerd. De hogeschool kijkt daarbij naar de succesformule van de Roosevelt Academy, die als 'dochter' van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Zeeland dit jaar (2004) van start is gegaan. Die Roosevelt-architectuur betekent dat er in de Hogeschool Zeeland 8 kennisclusters of departments komen, waarbinnen cursussen ontwikkeld worden. De cursussen bestaan uit theorie, stage, onderzoek, beroepsgerichte opdrachten, projecten of uit een mix daarvan. Ze zijn allemaal even groot, dat wil zeggen dat iedere cursus met een gelijk aantal studiepunten wordt gewaardeerd. Ze worden in hel Nederlands en Engels aangeboden. De studenten kie zen zelf wanneer ze welke cursussen volgen, bepalen zelf hun leerroute, zoeken zelfde samenhang in het aanbod, ontwikkelen eigen leerstijlen. Ze worden daarbij geholpen door een studieloopbaanbegeleider. Bovendien is er een programmabegeleider, die ervoor verantwoordelijk is dat de keuze van de student leidt tot een kwalitatief goed bachelorprogramma. Er zal echt een cultuuromslag plaats moeten vinden. Een klein maar treffend voorbeeld van waar de Hogeschoolcultuur een omslag in moet maken: op het beeldscherm in de centrale hal staat nu vermeld welke docenten ziek zijn; straks zal daar worden vermeld wat de meest bezochte cursus is. De vraagsturing betekent goed luisteren naar wat de markt wil. Niet alleen de studen tenmarkt, maar ook de beroepenmarktDaarnaast de overheden, bedrijven en instel lingen die innovartieve kennis of toegepast onderzoek bij de hogeschool willen halen. Organisatorisch zal daar sterk op worden ingestoken. Hierbij spelen ook de lectora ten een belangrijke rol. Van daaruit kunnen de markten goed bediend worden en zal de professionaliteit van zowel het bachelor-onderwijs als die van de masteropleidin- gen gevoed worden. Met name op de speerpunten van de Hogeschool watermanage ment, duurzaamheid, veiligheid) kimnen die mastertrajecten worden opgezet, ledereen moet gaan doen waar hij of zij voor is aangenomen: de docenten voor het onderwijs, het bestuur om te besturen en de medewerkers van de diensten om te faciliteren en te ondersteunen. De omgeving van de Hogeschool wordt nadrukkelijk gevraagd mee te doen in de ontwikkeling van de school. De overheden worden aangesproken op huisvesting. Andere op cultuur, sport, bibliotheekvoorzieningen etcetera. Zeeland moet een goed studentenklimaat krijgen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2004 | | pagina 159