Innovatie en toekomst
De bergers laten een grote drijvende kraan van Ovet komen om de containers eraf te
halen. Experts van diverse verzekeringsmaatschappijen cirkelen om de klus heen en
volgen nauwgezet alle acties en bewegingen. Pas wanneer er een bok wordt ingezet
om het achterschip te lichten lukt het sleepboten om het schip vlot te trekken. Die
combinatie vaart vervolgens met afgaand tij voorzichtig naar Vlissingen waar de
Pelican I op dinsdag 29 juli om 11.00 uur wordt afgemeerd in de Sloehaven.
Piet van der Vlies: "Het werk werd extra gecompliceerd omdat de scheepvaart door
het Nauw van Bath gewoon moest doorgaan. Ik vind het al met al een huzarenstukje
wat de bergers hier hebben verricht. Op basis van het "Lloyds Open Form" wordt pas
onderhandeld over de afrekening wanneer de klus is geklaard. In het LOF is het
mogelijk om in een aparte clausule te bepalen dat de bergers beloond worden wan
neer schade aan het milieu is voorkomen. Je moet in dit werk ook juridisch goed op
de hoogte zijn. Hoe zit het met de nautische aspecten dus de veiligheid van de
scheepvaart, de milieuwetgeving en het zeerecht."
Piet van der Vlies: "We hebben altijd geprobeerd innovatief te werken. Zo hebben we
in overleg met een Belgische hoogleraar een magnetometer ontwikkeld. Die werkt als
een metaaldetector. Hij geeft niet alleen aan dat er ergens metaal zit, maar ook de
hoeveelheid.
We hebben een boor laten ontwikkelen die dwars door staal, bijvoorbeeld een bull
dozer. kan boren. We zetten hem in bij het zoeken naar olie in wrakken. Bij de Alan
A. Dale waren we bang dat er nog 1600 ton stookolie in zat. Gelukkig kwamen we
alleen producten als tandpasta en meel tegen."
V; •-!
173