Verbeelding in fotomanipulatie van Zeeuws landschap Communicatie door kunst COVRA VERSTOPT ZICH NIET Voor het kunstwerk in het HABOG bleef Verstraeten het principe trouw om de ver mindering van de warmteproductie en de straling weer te geven. Een kleurenfoto van een stukje ongerept Zeeuws landschap, de Zuid- Bevelandse Valdijk, is hierbij het uitgangspunt. Dezelfde afbeelding siert in totaal vier keer diverse ruimtes in het HABOG. De kleurenfoto verarmt tot een zwart-wit foto door er telkens één kleur uit te halen. Door de kleurenfoto in stappen te laten vervallen door de basiskleuren weg te halen, verwijst het kunstwerk naar het proces van verval van de radioactiviteit. De HABOG -werken van Verstraeten verwijzen niet alleen naar het proces dat er tijdens de opslag plaatsvindt. Het zijn tevens kunstwerken die een mentaliteit weer geven: het proces van gesloten naar open. Want, zoals Codée zegt: "COVRA moet onder de aandacht gebracht en gehouden worden. COVRA heeft een taak die gezien en gecontroleerd dient te worden, tenminste 100 jaar lang. William Verstraeten exposeerde zijn COVRA-werken in de Middelburgse Drvkkery. Een wand werd ingenomen door foto's van het HABOG. Er lagen ook ansichtkaarten met deze afbeelding. De kaarten kon je sturen naar de COVRA, die op haar beurt de afzender een uitnodiging zond voor een bedrijfsbezoek in Vlissingen-Oost. Dick Anbeek, eigenaar van de de Drvkkery en organisator van deze expositie: "Ik vind het belangrijk als een bedrijf -zoals in dit geval de COVRA- via de kunst in contact komt met het publiek. En juist met een onderwerp dat gevoelig ligt en waar mensen zich weinig bij kunnen voorstellen. Een begrip als straling roept meteen reacties op. In ieder geval: velen staan met een mening klaar, laten zich leiden door een haast onwrikbaar vooroordeel. Met die groep moet ik ook rekening houden. Als boekverkoper moet je tenslotte klantgericht zijn. Daarom heb ik bij de samenstelling van het persbericht van deze tentoonstelling over de schouder van de kunstenaar, die reeds eerder hier exposeerde, meegekeken. William liet zich lovend uit in termen als een zeer veilige vorm van afvalverwerking. Ik heb die zin geschrapt. Niet dat ik dit bestrijd. Daarvoor weet ik er te weinig van. Ik wil geen stelling nemen. Ik zie de taak van de Drvkkery meer als informatiedrager, als objectief doorgeefluik. Zelf ben ik razend enthousiast over de fotosequenties. Ik vind het toe te juichen dat een bedrijf als COVRA zich zo presenteert. Van niemand heb ik een wanklank gehoord. En wij krijgen toch duizenden klanten per week over de vloer. Het tegenovergestelde neem ik waar: mensen zijn enthousiast, niet alleen over de kunst maar ook over de open heid. Ik kom net terug van een vakantie uit het buitenland. Ik reed daar langs grote fabriekscomplexen. Bij de meeste bedrijven staat geen naam vermeld, laat staan dat je weet wat er in het hart van de fabriek gebeurt, wat er gemaakt wordt en waarvoor het dient. Diezelfde complexen staan wel te piepen, te sissen en te roken. Ik noem dat verstoppertje spelen en de omgeving voor de gek houden. De COVRA doet er niet aan mee. Zij zet een trend, want het is volgens mij het eerste bedrijf dat via de kunst drempels probeert te slechten. En te vertellen waarvoor ze staan, dat waardeer ik zeer."

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2004 | | pagina 62