ren in het museum V A L E N T I J N N C K em De huidige museumbezoeker is moeilijk voor streekdrachten te winnen. Het streekdrachtenmuseum in Zoutelande moest sluiten omdat de publieke belangstelling niet opwoog tegen verhoogde huur en nu staat de collectie in twee vochtige containers opgeslagen. Het Maritiem Museum in Vlissingen heeft zijn collectie opgeborgen. Als men bezoekers vraagt wat zij van het oude Zeeuws Museum vonden, tonen zij naast liefde voor de wandtapijten en Nehalennia altaren, ook vaak afkeer van de in glazen kasten gevangen poppen met streek drachten. Streekdrachten worden gewoonlijk tot de objecten gerekend die in een historisch museum thuishoren. Maar het is de vraag of ze daar goed tot hun recht komen. Historische musea appelleren aan een historisch besef dat soms te maken heeft met de herinnering aan het eigen verleden dat aan de nieuwe generatie moet worden door gegeven en andere keren met een algemene historische verbeelding. In beide gevallen schieten streekdrachten tekort. Ze geven te weinig detail aan het eigen verleden en hebben een weinig prominente rol in de algemene verbeelding. De reden hiervoor is misschien wel dat de presentaties van deze objecten niet primair historisch, maar folkloristisch is. Ze suggereren geen ontwikkeling door de tijd. In plaats van verande ring illustreren streekdrachten onveranderlijkheid, in plaats van dynamiek stilstand.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2004 | | pagina 105