O
Musea zijn doorgaans te vol met prachtige objecten om de bijzonderheid van
een enkel object nog te kunnen waarderen. Veel objecten brengen museum
moeheid en een gevoel van corvee teweeg. Een enkel object geeft vaak rust
en vergemakkelijkt het schenken van aandacht. De Wonderkamer dient de
bezoeker het gevoel te geven van een wekelijks winkelbezoek, vrijblijvend
rondkijken, een beetje snuffelen en dan weer verder. De kamer ligt op de
wandelroute naar de Balans in Middelburg en is gratis toegankelijk. De film
duurt niet lang en voor de objecten kan men de tijd nemen, maar men kan
er ook voor kiezen ze vluchtig te bekijken. Het informele en seriële karakter
van de tentoonstellingsruimte leent zich uitstekend voor snel en sober muse-
umbezoek en trekt om die reden ook veel herhaal bezoekers (herkenbaar aan
de voor hen geproduceerde oranje stempelkaarten waarop aangetekend staat
dat ze minstens tien van de dertien tentoonstellingen hebben gezien).
Onderdeel van de winkelformule is dat wekelijks een nieuw beeld, een nieu
we sfeer moet worden geschapen om het oog te verleiden. Het past in het
beleid van het Zeeuws Museum om een beeldend kunstenaar hiervoor uit te
nodigen. Piet Dieleman wordt uitgekozen op zijn gevoeligheid voor kleur en
eenvoudige ontwerpen en zijn vermogen om binnen een beperkte speelruim
te eigenzinnig werk te maken. Hij neemt de uitdaging aan met de opmerking
dat ook de (beroemde) Pop Artist Robert Rauschenberg etalages heeft inge
richt. Hij richt de Wonderkamer in en ontweipt het rode. spiraalvormige
logo voor alle drukwerk en voor de leader van het televisieprogramma.
Zijn belangrijkste ontwerpen betreffen echter de vitrines voor de dertien
tentoonstellingen. De vitrines veranderen in de loop van de serie van grijs
naar bruin, groen, zwart,
roze. Ze worden behan
gen met kranten en tijd
schriftillustraties en
voorzien van schuine
panelen, kastjes met
spiegelwanden en scher
men waarop beelden
reeksen voorbij glijden.
107