ONDERKAMER
ZEEUWS
S E U M
slechts voor een klein gedeelte gebruikt in het televisieprogramma. Er moet
zorgvuldig gewaakt worden voor infonnatie-overkill. De basisinformatie
wordt verwerkt in een drietalig wonderkamergidsje dat bij de tentoonstelling
wordt aangeboden.
De rest gaat in de documentatiemappen om in de toekomst de basis te ver
schaffen voor weer nieuwe verhalen. Een deel van de informatie wordt ook
gebruikt voor de kleurplaten en bouwpakketten die bij elke tentoonstelling
aan kinderen worden uitgereikt.
Musea verliezen zich regelmatig in vakpraat, waarin het belangrijker is te
weten wie een object wanneer heeft vervaardigd, dan wat het voor soort
object is en hoe het wordt gebruikt. Kunsthistorici kijken naar zilvermerken
en signaturen, ze vergelijken kunstwerken met elkaar en kijken naar stijl.
Dat zijn allemaal belangrijke kwesties, maar ze leiden tot een louter vak
inhoudelijke beargumentering van waarde. Bezoekers stellen ook andere
waardevragen. Ze krijgen met de paplepel ingegoten dat een museum over
schoonheid en roem gaat, maar ze willen niets liever dan die waarden inbed
den in hun eigen belevingswereld. Daarvoor is het aanwijzen van grote bij
zonderheid niet voldoende; het moet aannemelijk worden gemaakt in een
taal die de bezoeker spreekt. Alleen dan kan hij zelf beoordelen op welke
wijze objecten werkelijk bijzonder of uniek zijn. ledereen heeft wel eens
gehoord dat Rembrandts Nachtwacht een icoon is, enig in zijn soort, een
meesterwerk en beroemd, maar slechts weinig bezoekers kunnen zich in
voelen of denken met die kennis verbinden. Toch kan men hen op eenvou
dige wijze deze bijzonderheid laten begrijpen. We worden in ons leven ge
confronteerd met een
eindeloze stroom groeps
portretten.
Klassenfoto's. familie
portretten en kabinets
foto's, ze tonen alle
maal hoe moeilijk het
is om groepen mensen
visueel vast te leggen.
Rembrandt heeft in zijn
Nachtwacht een unieke
oplossing gevonden om
die moeilijkheid te
overwinnen.
110