HBHS S Kanaal door Zuid-Beveland 1 O O JAAR VAN D E R R A A T E N - r. -• zitten er meerdere ooms in het vak. Hij is de derde in een gezin van dertien. De laatste drie zijn een halfzus en twee halfbroers. Ze worden geboren nadat de 67 jaar oude Adrianus sr. na een weduwnaarschap met een twintigjarige huwt. Het leidt tot speculaties. De oudste broer van Janus wordt notaris, zijn oudere zus trouwt met een notaris en van degenen die na hem komen, gaan er drie in de bouwwereld aan de slag. Broer Kees (1878) vestigt zich als zelfstandig ondernemer in Bergambacht, broer Piet (1886) werkt een poosje bij Janus, maar hij houdt er te veel een eigen agenda op na om de samenwer king succesvol te maken; zijn veertien jaar jongere broer Gerard (1884), met wie hij in opdracht van zijn vader in 1903 samenwerkte bij de aanleg van de Völckerpolder, vestigt zich in 1912 als zelfstandig aannemer in Terneuzen. Soortgelijke branche, dus wordt er ook gedeeld in de aanschaf van een heibak op een oud stoomscheepje. Decennialang is het Kanaal door Zuid-Beveland de bron van het werk voor Janus van der Straaten en een uitdaging voor zijn pioniersgeest. Die laatste komt met name tot uitdrukking in de bouw van de grote Derde Sluis (de Oostsluis) van Hansweert. We kennen de voorgeschiedenis. Zeeland moest ontsloten worden via een spoorlijn Vlissingen-Roosendaal en verder naar het oosten, naar Duitsland, de 'Zeeuwsch-Duitsche Spoorweg'. Daartoe moesten Sloe en Kreekrak over brugd worden. Later werden de plannen bijgesteld en zouden de reeds ver- schorrende en verslikkende vaarwegen afgedamd worden. De stroomgeulen liepen anders en dan kun je beter aan inpoldering denken dan aan een tot eeuwig baggeren gedoemde oplossing. Bovendien kon je met inpolderen geld verdienen om kanaalwerken te financieren. Voor de Sloescheepvaart werd de in 1817 gegraven toegang tot de haven van Middelburg doorgetrok ken naar Vlissingen en bij Veere beter in de richting van de stroomgcul in het Veeregat verlegd: het Kanaal door Walcheren (1872). Voor de Kreekrak- scheepvaart zou een kanaal tussen Hansweert en Wemeldinge worden gegra ven. Dat moest mede vanwege onze scheepvaartverplichtingen aan België. De uitvoering van dit Kanaal door Zuid-Beveland was gegund aan een met Engels kapitaal werkende aannemingsmaatschappij, die ter financiering l zij r O De y

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2005 | | pagina 12