ROTHUIZEN V. DOORN T HOOFT Niet alleen Zeeland was het werkterrein. Eindjaren zestig was Piet 't Hooft de vormgever van het raadhuis van Doorn. Het vormingscentrum Den Alerdinck in Zwolle komt eveneens uit zijn portfolio. Willemien herinnert zich haar vader als een aimabele persoon, die thuis altijd een schetsboek op schoot had. Thuis was eerst in Goes en daarna even buiten Goes: een verbouwde, gerestaureerde boerderij aan de Oude Rijksweg te 's-Heer Arendskerke, waar de schuur bij het woonhuis werd getrokken. Hier had hij zijn eigen werkkamer. Vaak kwam het voor, zo herinnert Willemien zich nog goed, dat hij tot twee uur in de nacht zat te schetsen. Dit was eerder regel dan uitzondering. Hij ging op in zijn werk of zoals hij schreef: 'De zang van het schoone is het lied van den werkenden mensch en de mensch is krachtens zijn aard aangewezen om te denken.' Zijn schetsen stalde hij op de nieuwe werkdag uit op zijn tekenbord, de rekenschuif binnen handbereik. Hij vroeg de mening van zijn collega's. Hij was realist, niet ver bitterd als voorstellen werden afgewezen. Hij was nuchter genoeg zich daar bij neer te leggen als hij goede argumenten hoorde. In andere gevallen vocht hij lang genoeg door om zijn plannen er doorheen te krijgen. Het Zeeuwse land was zijn inspiratiebron. Zeeland zorgde voor een palet van stemmingen. 'Het Zeeuwse geel is de gouden gloed van rijpende tarwe en geurig hooi.' Of: 'Waar boven het golvende water de omtrekken van bomen en dijken zich vaak aftekenen tegen een grijze hemel, versluierd door het blauwe waas van de oneindigheid, ligt het Zeeuwse land.' Vaak werd 't Hooft gegrepen door de schone willekeur van wolkenformaties. Op zakenreis door Zeeland kon hij op de veerboten en pontjes hier zijn hart aan ophalen. Eindjaren zestig drong de industrialisatie door in Zeeland met onder meer de komst van Dow en het Franse aluminiumbedrijf Pechiney. Piet 't Hooft zag deze vooruitgang als iets onontkoombaars. Hij vond de kolommen en bollen die in het vlakke Zeeuwse land verrezen fraai afsteken tegen de wolkenpracht. Er zat in die industriële formaties ook een zekere ordening. Hij zag dit als de schoonheid van verandering. Halverwege de jaren zeventig schrijft hij in het Zeeuws Tijdschrift, waar hij redacteur van was, een artikel over de verande rende Zeeuwse horizonten. Niet alleen het beeld veranderde door de komst van de industrieën. Industrie zorgde ook voor werkgelegenheid. De orderportefeuille van het architecten bureau Rothuizen 't Hooft voer er wel bij. In 1977 overlijdt Piet 't Hooft. Tot op zijn ziekbed, temidden van de beschut ting van zijn gezin, kon hij genieten van de kleine dingen. De appelboom in de tuin, hij genoot van de vorm, de schittering van de orde. Piet 't Hooft had zich voorgenomen ooit een boek te schrijven over de geschiedenis van het Mechelse bouwmeestergeslacht Keldermans. Door zijn vroegtijdig overlij- 136

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2005 | | pagina 138