Het gehele dorpscentrum van 's-Heerenhoek maakte een sterk versleten indruk. Ook hier was de verkeersfunctie dominant. Er werd hard gereden op de dijkjes en het terrein rond de kerk was een grote asfaltvlakte. Het feitelij ke dorpshart ter hoogte van de Heerenstraat had eveneens een duidelijke kwaliteitsimpuls nodig. Het plan voor de herinrichting van 's-Heerenhoek is in twee fasen uitgevoerd. In de eerste fase kwamen de Molendijk en het kerkplein aan bod (1998). De verkeerssituatie op de Molendijk was voor de herinrichting ronduit gevaarlijk. Een bewoner van de Molendijk die zijn woning verliet liep direct gevaar. Het trottoir was slechts enkele stoeptegels breed. De rijbaan was breed en er werd hard gereden. De mensen moesten bovendien de weg oversteken om aan de andere kant van de dijk bij hun geparkeerde auto te komen. Verder waren de bomen op de dijk (essen) vrijwel zonder uitzonde ring ziek. In het herinrichtingsplan is de parkeersituatie omgedraaid. Direct naast het verbrede trottoir aan de zijde van de woningen is een parkeerstrook aange legd. Vervolgens is de rijbaan versmald. Optisch wordt de rijbaan verder versmald door de fietsstroken die aan weerszijden van de rijbaan liggen. Het kerkplein en de omgeving van de vaete hebben een ware metamorfose ondergaan. Het aanwezige asfalt is verwijderd en vervangen door een klin kerbestrating. Er zijn bomen en hagen geplant, waardoor aansluiting wordt gevonden op het parkje bij de vaete. De rechthoekige vaete is uitgebreid met een uitloper in het parkje. Het parkje, waarin voorheen alleen een hertenkamp aanwezig was, is toegankelijk gemaakt door de aanleg van een wandelpad dat de waterpartij kruist met een bruggetje. 161

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2005 | | pagina 163