Het gehele dorpscentrum van 's-Heerenhoek maakte een sterk versleten
indruk. Ook hier was de verkeersfunctie dominant. Er werd hard gereden op
de dijkjes en het terrein rond de kerk was een grote asfaltvlakte. Het feitelij
ke dorpshart ter hoogte van de Heerenstraat had eveneens een duidelijke
kwaliteitsimpuls nodig. Het plan voor de herinrichting van 's-Heerenhoek
is in twee fasen uitgevoerd.
In de eerste fase kwamen de Molendijk en het kerkplein aan bod (1998).
De verkeerssituatie op de Molendijk was voor de herinrichting ronduit
gevaarlijk. Een bewoner van de Molendijk die zijn woning verliet liep direct
gevaar. Het trottoir was slechts enkele stoeptegels breed. De rijbaan was
breed en er werd hard gereden. De mensen moesten bovendien de weg
oversteken om aan de andere kant van de dijk bij hun geparkeerde auto te
komen. Verder waren de bomen op de dijk (essen) vrijwel zonder uitzonde
ring ziek.
In het herinrichtingsplan is de parkeersituatie omgedraaid. Direct naast het
verbrede trottoir aan de zijde van de woningen is een parkeerstrook aange
legd. Vervolgens is de rijbaan versmald. Optisch wordt de rijbaan verder
versmald door de fietsstroken die aan weerszijden van de rijbaan liggen.
Het kerkplein en de omgeving van de vaete hebben een ware metamorfose
ondergaan. Het aanwezige asfalt is verwijderd en vervangen door een klin
kerbestrating. Er zijn bomen en hagen geplant, waardoor aansluiting wordt
gevonden op het parkje bij de vaete. De rechthoekige vaete is uitgebreid
met een uitloper in het parkje. Het parkje, waarin voorheen alleen een
hertenkamp aanwezig was, is toegankelijk gemaakt door de aanleg van
een wandelpad dat de waterpartij kruist met een bruggetje.
161