Ontsluiting van Zeeland EEUWSE KENNISINFRASTRUCTUUR Dat geldt trouwens niet alleen voor Zeeland. Tijdens de bijeenkomst van de Europese Raad in Lissabon in 2000 is de intentie uitgesproken om van Europa een kennissamenleving te maken. Dat doel zou in 2010 bereikt moe ten zijn. Van Melkunie naar Kennisunie luidde het motto. Ik noem het Zeeuws Akkoord een Deltaplan met een verwijzing naar de Zeeuwse geschiedenis. Zeeland is sinds de Industriële Revolutie over land een min of meer geïsoleerde provincie geweest. Daardoor waren er weinig stimulansen om te veranderen. Pas na de Ramp van februari 1953 werd Zeeland in dat opzicht beter ontsloten. Tot die tijd deelde Zeeland nauwe lijks in de economische vooruitgang, die zich vooral in de Hollandse provin cies rond de grote steden Rotterdam en Amsterdam voltrok. De Industriële Revolutie van het eind van de negentiende eeuw liet in Zeeland, zoals ook in andere, ten opzichte van Holland perifere provincies, nog lang op zich wachten. Zeeland was lang een in hoofdzaak agrarische provincie met alle kenmerken van dien. Een provincie die ook enigszins buiten de aandacht van het Haagse viel. Daarvan getuigt het achterstallig onderhoud van de dijken van vóór 1953. Hoewel er al vanaf 1938 plannen van de rijksoverheid waren om dit zuidwestelijk deel van het land beter tegen het water te beschermen, resul teerde het slechts in de afsluiting van de Brielse Maas en de Braakman. De calamiteit van 1953 heeft daar verandering in gebracht. Toen pas kon een grootschalig waterstaatkundig Deltaplan worden uitgevoerd. Door dam men en afsluitdijken in het kader van die werken en door de bouw van de Zeelandbrug in 1965 werd het relatieve isolement van Zeeland successieve lijk verminderd. Zeeland werd, althans via het wegvervoer, naar het noorden beter ontsloten en sinds een paar jaar door de Westerscheldetunnel ook naar het zuiden. Toegegeven, er kan nog best het een en ander verbeterd worden aan de wegeninfrastructuur en die intercity moet natuurlijk tot Amsterdam blijven rijden. De verbreding van de internettoegankelijkheid via glasvezel is nog niet overal doorgedrongen, hoewel Zeeland hierin van een achterstand situatie is opgeschoven naar voorsprongpositie. Mede met steun van de provincie is immers Gigapoort gerealiseerd, waardoor instituten voor hoger onderwijs - de Roosevelt Academy en de Hogeschool Zeeland - de Zeeuwse Bibliotheek en onderzoeksinstituten in Yerseke op breedband internet zijn aangesloten. Hierdoor is het project ZIEN (Zeeuws Initiatief Educatief Netwerk) mogelijk geworden, dat er met subsidie van onder andere de rijksoverheid in voorziet dat nog eens tien bibliotheken en 160 scholen zo'n voorziening krijgen. Zeeland vormt hierin een pilot-project. Kortom, er zijn in infrastructureel opzicht geen onoverbrugbare obstakels voor het economisch klimaat in deze provincie. 186

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2005 | | pagina 188