Ontsluiting van Zeeland
EEUWSE KENNISINFRASTRUCTUUR
Dat geldt trouwens niet alleen voor Zeeland. Tijdens de bijeenkomst van de
Europese Raad in Lissabon in 2000 is de intentie uitgesproken om van
Europa een kennissamenleving te maken. Dat doel zou in 2010 bereikt moe
ten zijn. Van Melkunie naar Kennisunie luidde het motto.
Ik noem het Zeeuws Akkoord een Deltaplan met een verwijzing naar de
Zeeuwse geschiedenis. Zeeland is sinds de Industriële Revolutie over land
een min of meer geïsoleerde provincie geweest. Daardoor waren er weinig
stimulansen om te veranderen. Pas na de Ramp van februari 1953 werd
Zeeland in dat opzicht beter ontsloten. Tot die tijd deelde Zeeland nauwe
lijks in de economische vooruitgang, die zich vooral in de Hollandse provin
cies rond de grote steden Rotterdam en Amsterdam voltrok. De Industriële
Revolutie van het eind van de negentiende eeuw liet in Zeeland, zoals ook in
andere, ten opzichte van Holland perifere provincies, nog lang op zich wachten.
Zeeland was lang een in hoofdzaak agrarische provincie met alle kenmerken
van dien. Een provincie die ook enigszins buiten de aandacht van het Haagse
viel. Daarvan getuigt het achterstallig onderhoud van de dijken van vóór
1953. Hoewel er al vanaf 1938 plannen van de rijksoverheid waren om dit
zuidwestelijk deel van het land beter tegen het water te beschermen, resul
teerde het slechts in de afsluiting van de Brielse Maas en de Braakman.
De calamiteit van 1953 heeft daar verandering in gebracht. Toen pas kon
een grootschalig waterstaatkundig Deltaplan worden uitgevoerd. Door dam
men en afsluitdijken in het kader van die werken en door de bouw van de
Zeelandbrug in 1965 werd het relatieve isolement van Zeeland successieve
lijk verminderd. Zeeland werd, althans via het wegvervoer, naar het noorden
beter ontsloten en sinds een paar jaar door de Westerscheldetunnel ook naar
het zuiden.
Toegegeven, er kan nog best het een en ander verbeterd worden aan de
wegeninfrastructuur en die intercity moet natuurlijk tot Amsterdam blijven
rijden. De verbreding van de internettoegankelijkheid via glasvezel is nog
niet overal doorgedrongen, hoewel Zeeland hierin van een achterstand
situatie is opgeschoven naar voorsprongpositie. Mede met steun van de
provincie is immers Gigapoort gerealiseerd, waardoor instituten voor hoger
onderwijs - de Roosevelt Academy en de Hogeschool Zeeland - de Zeeuwse
Bibliotheek en onderzoeksinstituten in Yerseke op breedband internet zijn
aangesloten. Hierdoor is het project ZIEN (Zeeuws Initiatief Educatief
Netwerk) mogelijk geworden, dat er met subsidie van onder andere de
rijksoverheid in voorziet dat nog eens tien bibliotheken en 160 scholen
zo'n voorziening krijgen. Zeeland vormt hierin een pilot-project.
Kortom, er zijn in infrastructureel opzicht geen onoverbrugbare obstakels
voor het economisch klimaat in deze provincie.
186