Stagnatie Samenwerking als katalysator ZEEUWSE KENNISINFRASTRUCTUUR De economische dynamiek van de jaren zestig en zeventig is niet gevolgd door een complementering in de jaren tachtig en negentig. Op het gebied van de ontwikkeling van de kwartaire kennis- en dienstensector bleven de ontwikkelingen hier achter. Sterker, door concentratie ervan buiten Zeeland vloeide er veel werkgelegenheid in de dienstensector weg. En dat gaat nog steeds door. Departementen van ministeries (VROM. EZ, Sociale Zaken, Landbouw, Defensie) verdwenen uit de provincie. De ZLM heeft haat- Zeeuwse bakermat reeds langer geleden verlaten. Staatsbosbeheer is uit Zeeland weg, het Kadaster heeft zijn langste tijd hier gehad. Organisaties als de Metaalunie, de NOB, de EVO hebben geen steunpunten meer in onze provincie. Spoorwegen, banken, KPN, TPG zijn in Zeeland afgeslankt. Het concentreren van dit soort diensten in grotere stedelijke omgevingen is een trend, die niet zomaar omgebogen kan worden. Men zoekt de voordelen van grootschaligheid en weegt die af tegen de nadelen van kleinschaligheid. We zouden er goed aan doen om juist de voordelen en kansen van kleinscha ligheid uit te buiten. Want de sociaal-economische structuur van Zeeland is er bij gebaat als er óók en juist in dat segment van kenniseconomie sprake is van uitbreiding en versterking. Enerzijds om nieuwe kennisintensieve bedrij vigheid aan te trekken of te laten ontstaan als een toekomstperspectief voor jonge, ambitieuze ondernemers. Anderzijds om binnen bestaande bedrijvig heid, met name van die van het MKB. de kennisintensiteit en daarmee het concurrentievermogen te vergroten. Die beide samen, om een evenwichtiger opbouw te hebben in de niveaus van werkgelegenheid binnen Zeeland. En dat dat weer uitwerking heeft op de aantrekkelijkheid voor Zeeland als vesti- gingsgebied. is evident. Nog té vaak vinden potentiële instromers van buiten Zeeland op de Zeeuwse arbeidsmarkt kwalitatief onvoldoende emplooi voor hun partners en haken daarom af. Evenwichtigheid in het economisch palet is noodzaak. Kenniseconomie biedt perspectieven. Dat kan alleen maar samen! Vaak zie ik in Zeeland nog te veel een bestuurscultuur bij overheid en sociaal-maatschappelijke organisaties, die meer in concurrentie met elkaar opereert, dan dat ze in gezamenlijkheid hun belangen nastreeft. Wellicht geldt dit ook voor individuele ondernemingen, die onder voorwaarden in een gezamenlijk opereren een sterkere positie binnen hun markt kunnen verwer ven. Zonder dat er sprake is van een fusie. Met andere woorden: waar krach ten gebundeld worden, kunnen de nadelen van kleinschaligheid omslaan in voordelen en kansen. Voordelen van flexibiliteit, toegankelijkheid door korte lijnen en van betrokkenheid met als resultaat een innovatiever klimaat met betere producten en een betere dienstverlening. Dit geldt ook in de richting van politieke besluitvormingscentra als Den 188

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2005 | | pagina 190