Stagnatie
Samenwerking als katalysator
ZEEUWSE KENNISINFRASTRUCTUUR
De economische dynamiek van de jaren zestig en zeventig is niet gevolgd
door een complementering in de jaren tachtig en negentig. Op het gebied
van de ontwikkeling van de kwartaire kennis- en dienstensector bleven de
ontwikkelingen hier achter. Sterker, door concentratie ervan buiten Zeeland
vloeide er veel werkgelegenheid in de dienstensector weg. En dat gaat nog
steeds door. Departementen van ministeries (VROM. EZ, Sociale Zaken,
Landbouw, Defensie) verdwenen uit de provincie. De ZLM heeft haat-
Zeeuwse bakermat reeds langer geleden verlaten. Staatsbosbeheer is uit
Zeeland weg, het Kadaster heeft zijn langste tijd hier gehad. Organisaties
als de Metaalunie, de NOB, de EVO hebben geen steunpunten meer in
onze provincie. Spoorwegen, banken, KPN, TPG zijn in Zeeland afgeslankt.
Het concentreren van dit soort diensten in grotere stedelijke omgevingen is
een trend, die niet zomaar omgebogen kan worden. Men zoekt de voordelen
van grootschaligheid en weegt die af tegen de nadelen van kleinschaligheid.
We zouden er goed aan doen om juist de voordelen en kansen van kleinscha
ligheid uit te buiten. Want de sociaal-economische structuur van Zeeland is
er bij gebaat als er óók en juist in dat segment van kenniseconomie sprake is
van uitbreiding en versterking. Enerzijds om nieuwe kennisintensieve bedrij
vigheid aan te trekken of te laten ontstaan als een toekomstperspectief voor
jonge, ambitieuze ondernemers. Anderzijds om binnen bestaande bedrijvig
heid, met name van die van het MKB. de kennisintensiteit en daarmee het
concurrentievermogen te vergroten. Die beide samen, om een evenwichtiger
opbouw te hebben in de niveaus van werkgelegenheid binnen Zeeland. En
dat dat weer uitwerking heeft op de aantrekkelijkheid voor Zeeland als vesti-
gingsgebied. is evident. Nog té vaak vinden potentiële instromers van buiten
Zeeland op de Zeeuwse arbeidsmarkt kwalitatief onvoldoende emplooi voor
hun partners en haken daarom af. Evenwichtigheid in het economisch palet
is noodzaak. Kenniseconomie biedt perspectieven. Dat kan alleen maar samen!
Vaak zie ik in Zeeland nog te veel een bestuurscultuur bij overheid en
sociaal-maatschappelijke organisaties, die meer in concurrentie met elkaar
opereert, dan dat ze in gezamenlijkheid hun belangen nastreeft. Wellicht
geldt dit ook voor individuele ondernemingen, die onder voorwaarden in een
gezamenlijk opereren een sterkere positie binnen hun markt kunnen verwer
ven. Zonder dat er sprake is van een fusie. Met andere woorden: waar krach
ten gebundeld worden, kunnen de nadelen van kleinschaligheid omslaan in
voordelen en kansen. Voordelen van flexibiliteit, toegankelijkheid door korte
lijnen en van betrokkenheid met als resultaat een innovatiever klimaat met
betere producten en een betere dienstverlening.
Dit geldt ook in de richting van politieke besluitvormingscentra als Den
188