Kansen met kennis Hogeschool Zeeland ZEEUWSE KENNISINFRASTRUCTUUR Bij kenniseconomie hoort kennis. Kennis is er in het onderwijs, met name in het beroepsonderwijs. Dan denken we natuurlijk aan het hoger beroeps onderwijs van de Hogeschool Zeeland en aan het middelbaar beroepsonder wijs van de ROC's en het AOC Edudelta (Groen College). De toeleverende vmbo-scholen en die van het algemeen vormend onderwijs vormen hun voortraject en een uitloop naar universitair onderwijs is in Zeeland mogelijk via de Roosevelt Academy. Kennis is er ook in de bedrijven. In het bedrijfsleven heb je innovatieve koplopers, innovatieve ontwikkelaars en innovatieve toepassers. In een mentaal Deltaplan zou je die beter aan elkaar moeten kunnen linken dan nu het geval is. Een faciliterende en in de infrastructuur meefinancierende overheid hoort daar vanzelfsprekend bij. Het Zeeuws Akkoord voorziet daarin. Zeeland is een kleinschalige provincie. Dat kan voor de ontwikkeling een bedreiging zijn. De bedreigingen kunnen ook verkeren in kansen. Maar dan moet er wel het een en ander gebeuren. Uit het voorbeeld van de Hogeschool Zeeland kan lering getrokken worden. Je moet er niet aan denken dat de hogeschool uit het onderwijspalet van de Provincie zou verdwijnen, of als ze, gedwongen door een fusie met een grote partner, zou moeten afslanken. Alleen al niet vanwege het puur econo misch belang. In 2003 werkten er 356 mensen. De indirecte werkgelegen heid kan volgens een onderzoek van de universiteit van Maastricht gesteld worden op 200. Dan praten we dus over een werkgelegenheid in deze regio voor zo'n 560 personen. Alleen door de HZ! De meer dan vierduizend stu denten van de hogeschool besteedden in 2003 in Zeeland volgens de bereke ningen direct 22 miljoen euro plus nog eens indirect drie miljoen: dat maakt 25 miljoen. Als we deze berekeningen ook voor de andere onderwijsinstellingen zouden uitvoeren, dan komt daar een veelvoud uit. die het rechtvaardigt om het onderwijs als mededrager van de Zeeuwse economie serieus te nemen. De problematiek van de Hogeschool Zeeland is genoegzaam bekend. In de bekostigingssystematiek van de rijksoverheid zijn er eigenlijk onvoldoende middelen om een brede hogeschool met kwalitatief hoogwaardig onderwijs binnen de betrekkelijk kleine schaal van zo'n vierduizend studenten in stand te houden. De hogeschool heeft door middel het aantrekken van buitenlandse studenten haar financiële armslag trachten te vergroten. De gelden die de hogeschool daarmee genereerde, zijn geïnvesteerd in het behoud van het brede palet aan opleidingen en vooral ook in de kwaliteit van de opleidin gen. Dat laatste met als gevolg dat onze Zeeuwse hogeschool landelijk tot 190

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2005 | | pagina 192