De tijd is rijp
Wat Groningen kan, kan Zeeland ook
ZEEUWSE KENNISINFRASTRUCTUUR
Kansen moetje vooral benutten op de goede momenten. Zo'n goed moment
is er nu. nu men ook in Den Haag kijkt naar hoe de kennisinfrastructuur
binnen een kleinschalige regio anders gerealiseerd kan worden dan in de
grootschalige stedelijke regio's.
Een tweede reden om nu het ijzer te smeden is het Paasakkoord van de rege
ringspartijen. Daarbij is afgesproken om het budget voor onderwijs structu
reel te verhogen met een kwart miljard euro. Bovendien krijgt het onderwijs
eenmalig uit de aardgasbaten een bedrag van een half miljard voor kennis
en innovatie.
Ten derde wil ik wijzen op een voorbeeld van succes door samenwerking.
Ik doel op de komst van de Roosevelt Academy als dochter van de Univer
siteit van Utrecht en de Hogeschool Zeeland. De Roosevelt Academy is in
samenwerking met de Provincie en de gemeente Middelburg, daarnaast ook
Vlissingen én met commitment en financiële steun van maatschappij en
bedrijfsleven (Delta, 'Welkom in Zeeland') tot stand gekomen. Zo kon een
persoonlijk initiatief van een paar heren en een dame, mevrouw Ginjaar,
gebruik makend van gunstige omstandigheden, waaronder de beschikbaar
heid van het Middelburgse stadhuis, door die gezamenlijkheid in korte tijd
worden gerealiseerd. De Roosevelt Academy heeft een duidelijke kwalita
tieve impuls gegeven aan de Zeeuwse onderwijsstructuur.
Het initiatief tot het Zeeuws Akkoord is niet uniek. Op 3 maart is het Akkoord
van Groningen gepresenteerd en aan minister Brinkhorst aangeboden. Daarin
hebben de gemeente Groningen, de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanze
hogeschool de handen ineengeslagen en hebben bedrijven zich gecommit
teerd om gezamenlijk te investeren in de Groningse innovatie- en kennis
infrastructuur. Er wordt geïnvesteerd in nieuwe voorzieningen voor het
onderwijs met een Science Park als onderdeel. Er wordt geïnvesteerd in
een gestroomlijnd openbaar vervoer voor de bereikbaarheid.
75 miljoen wordt geïnvesteerd in nieuwe, betaalbare studentenkamers. Ook
gaat er geld naar de versterking van de innovatieclusters. Samengevat wordt
er in Groningen meer dan een half miljard geïnvesteerd in onderwijs, studen
tenvoorzieningen en infrastructuur om op langere termijn de betekenis van
Groningen als kennis- en innovatiestad, veilig te stellen.
Het is misschien wel goed om even naar de verschillen tussen Groningen en
Zeeland te kijken.
De stad Groningen met 180.000 inwoners heeft een universiteit met 20.000
studenten en een hogeschool, waar ook 20.000 studenten staan ingeschreven.
In Groningen is het één centrale stad. De vier grotere Zeeuwse steden, Ter-
neuzen, Goes, Middelburg en Vlissingen hebben samen ook zo'n 180.000
192