Kleinschaligheid als troef Negentien projecten ZEEUWSE KENNISINFRASTRUCTUUR Het totale onderwijspalet in Zeeland én de Zeeuwse bedrijven vormen in gezamenlijkheid de motor van de innovatieketen, die door kenniscirculatie de drager is van de kenniseconomie. De Roosevelt Academy en de Hoge school Zeeland met hun samenwerkingsverbanden met universiteiten (waar onder Utrecht, Antwerpen, Gent) en met de aan lectoraten verbonden ken niskringen van de hogeschool vormen het hoogste segment voor kennisinno vatie. Als pendant zijn er de researchinstituten van grote bedrijven. Uit het liaison van dit onderwijs en bedrijfsleven komen vernieuwende techno logische concepten voort. Aan de andere kant van het palet zijn er de ROC's en de bedrijven en instel lingen, die met name tot het MKB behoren. In dit deel van het palet worden innovatieve bedrijfsvoering en commerciële producten en processen ontwik keld. Het Zeeuws Akkoord brengt de partijen samen. Het is de Zeeuwse manier om door samenwerking van onderwijsinstellingen, overheden en onderne mers de realisatie van de Zeeuwse kenniseconomie te bevorderen. Kenniseconomie vraagt kenniswerkers, een verhoging van het gemiddeld opleidingsniveau en vraagt ook om kenniscirculatie. Een Zeeuwse manier. Niet door, zoals elders gebeurt, een schaalvergroting na te streven, maar juist het tegenovergestelde. De voordelen van kleinscha ligheid, ook in de instituten, moeten aangewend worden om tot aanzienlijke kwaliteitsimpulsen te komen, die het voor jongeren allereerst aantrekkelijk maken om in Zeeland te blijven en om er te komen. Dit leidt vervolgens tot een grotere deelname aan het beroepsonderwijs en tot een grotere uitstroom van kwalitatief goed geschoolde en gediplomeerde jonge mensen, die in het Zeeuwse bedrijfsleven en elders emplooi moeten kunnen vinden. Dit geldt met name het onderwijs zelf. Natuurlijk zal er ook gekeken moeten worden in hoeverre er in de ondersteunde facilitaire structuur samenwerkingen mogelijk zijn en hoe de aansturing het best geregeld kan worden. In het Akkoord Zeeuwse Kenniseconomie zijn negentien in de periode tot 2010 te realiseren projecten gedefinieerd. Projecten die de schooluitval verminderen, die de instroom in het mbo vergroten, die de gekwalificeerde uitstroom vergroten. Een digitaal uitwisselbaar portfoliosysteem, dat de loopbaan van alle deelnemers in de beroepskolom van Zeeland volgt en dat hen zo een persoonlijke aanbeveling voor hun sollicitatie op de arbeidsmarkt bezorgt is een daarbij ondersteunend project. Zo ook dat van een 24-uurs opvang voor jongeren, die moeilijk aan dagonderwijs kunnen deelnemen 194

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2005 | | pagina 196