periode wordt je bestaan vrijblijvend. Na de dood van Frans gleed de tijd me
door de vingers; ik verzon smoezen om niet aan de slag te hoeven. Normaal
ga ik naar mijn atelier en zet om te beginnen de Belgische radiozender Klara
aan. Klassieke muziek, die ik gebruik als stemmingmakerij. Na een tijdje
schiet ik dan in mijn concentratie. In de tijd na de dood van Frans was het
weg; er kwam niets uit mijn handen. Vorig jaar ben ik als leraar met pen
sioen gegaan en sindsdien ben ik weer aan het werk met mijn keramiek.
Ik ben weer elke dag een paar uur op mijn atelier.'
Echt glad verloopt het werk overigens nog niet. Quist heeft nu. in 2005, te
maken met een externe remmende factor. De massa waaruit hij porselein
vervaardigt, een mengsel van het verweringsgesteente kaoiien, veldspaat en
kwarts, geleverd door een fabrikant uit het Franse Limoges, is van samen
stelling veranderd. Het gevolg is dat Quist met een enorm percentage uitval
van doen krijgt. Normaal valt in het proces tussen klei en keramiek een
kwart van het werk af, vaak doordat het scheurt bij het bakken. 'Nu houd ik
een kwart over. Ik ben een van de weinigen die nog draait in porselein, dus
er zijn niet zoveel mogelijkheden om aan de grondstof te komen die ik nodig