1 O O JAAR VAN DER S T R A is een schilderachtige chaos van schroot, troep en bruikbare materialen, bouwketen, een kraan, een dragline, loodsen, desolate bakstenen gebouwen met gebroken ruiten, roestende cilinders, buizen en palen voor profielwan- den, ankers, boeien, kettingen, machinedelen, bolders, delen van remming- werken, een jol, hekwerken, bouwmaterialen, betonnen rioolbuizen, vloed planken, wrakhout. Twee scheepshellingen zijn nauwelijks nog herkenbaar door alles wat er ligt. Majestueus is het uitzicht op de Westerschelde, waar bij laagwater ook nog de contouren van een scheepswrak uit het slik steken. Op de punt een bungalow. Daar moet het goed wonen zijn. De recentere kantoorgebouwen en bedrijfsruimtes staan aan de westzijde. Het is eigenlijk van een bizarre, impressionistische schoonheid, dat felle Van der Straaten- geel, oplichtend in zwarten, grijzen, steenroden en roestbruinen, hier en daar een veeg blauw. Deze karakterisering is sinds kort achterhaald. Een luchtop name van 11 juli 2005 toont een geordend terrein. Heeft het naderende jubi leum tot een schoonmaakoperatie geleid? Hoe het zij, Van der Straaten heeft hier zijn langste tijd gehad. Het is buitendijks gebied. De verdieping van de Westerschelde brengt met zich mee dat het overstromingsgevaar groter wordt. Een verplaatsing is voorzien naar een stuk grond langs het kanaal, direct achter het park waar de restanten van de oude Derde Sluis herinneren aan het grote werk, waaraan Janus Van der Straatens naam is verbonden. Aanvankelijk had Janus zijn bedrijf aan de Schoolstraat 26 en later een schuur erbij aan de Maartensbroerweg. In die tijd bestaat er al sinds een aan tal jaren een scheepswerf van Borst Florusse. Die wordt in 1908 overge nomen door de gebr. Ribbens, C. Bakker Co. Vanaf 1916 is hier de Scheepswerf 'Zeeland'. Janus van der Straaten neemt voor 400.000 gulden de modernisering van de werf op zich. Hij bouwt de grote loods, die er nu zo desolaat bij staat. Hij zorgt voor twee onderheide langshellingen als vervan ging van een dwarshelling en meer van dat soort zaken. Dat gebeurt in de jaren 1916-1917. Scheepsreparatie en -nieuwbouw vinden er plaats. In 1923 gaat die werf failliet. Dan koopt Janus van der Straaten het werfterrein. Hij kan er wat mee voor zijn eigen drijvende bokken en vletten van waaruit hij met duikers onderwaterwerk kan uitvoeren. Hij verhuurt ook delen van het terrein aan kleine ondernemers voor de reparatie van schepen. In 1952 komt er een nieuwe Scheepswerf 'Zeeland'. Het werfterrein wordt gehuurd van Van der Straaten. Later, in 1954, wordt deze werf onderdeel van de Terneuzense Scheepsbouwmaatschappij. Die gaat in 1977 failliet. Een werf baas (J. Bosma) probeert een doorstart onder de naam scheepswerf 'Hans- weert'. Ook die houdt het niet vol. In 1985 wordt het faillissement uitge sproken. Dan neemt scheepswerf 'Reimerswaal', geboren uit een Zeeuws- Vlaamse werftraditie, het over. In 1987 vestigt 'Reimerswaal' zich met een dependance aan de Kaai en in 2001 verlaat de werf het Van der Straaten terrein definitief voor de locatie aan de Kaai. Van der Straaten blijft achter met een terrein dat een historische erfenis van opstaan en vallen nalaat.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2005 | | pagina 20