Veelzijdigheid als wapen
Kenniseconomie in de aannemerij
Een eerste antwoord zocht Bèr Kemps in veelzijdigheid. Als een opdrachtge
ver zijn zorgen in handen van één aannemer kan leggen, is dat een pré.
Bodemonderzoek, heiwerk, betonwerk, staalbouw en bestratingswerk zijn
allemaal binnen het bedrijf vertegenwoordigd. De verwerving in 1996 van
het kleine Duijnhouwer, een stratenmakersbedrijf uit Goes, past in die lijn.
In 1999 heeft Van der Straaten Goorbergh in Breda overgenomen. Een
bedrijf met zo'n twintig man personeel. Gezond. De eigenaren wilden er wel
van af en Van der Straaten wilde die markt van heel specialistische funde
ringstechnieken ten behoeve van kleinschalige funderingsherstelwerkzaam-
heden er wel bij hebben. In een keldertje modderen om de fundering van een
monumentaal pand bijvoorbeeld te restaureren. Was het een vooruitziende
blik? Dachten ze er in Middelburg nog eens mee aan de slag te komen?
ven worden. Je hoeft je anno
2005 alleen maar de sores rond
om de Middelburgse bouwput
voor het theater voor de geest te
halen om te zien dat deze wereld
echt veranderd is. Initiatief, ont
werp, uitvoering en exploitatie
zijn fases van elk groot bouw
complex. Die fases staan niet los
van elkaar, maar naast elkaar. Ze
beïnvloeden elkaar. Je kunt die
dus ook niet los van elkaar ont
wikkelen. Bij Van der Straaten
hebben ze dat begrepen.
De doenetTol van de aannemer verandert in óók een denkerrol. 'Samengaan
in denken en doen', is het bedrijfsmotto geworden. In teamverband kunnen
werken en op eikaars deskundigheid vertrouwen zijn de basis voor het reali
seren van een project. Van ontwerp, bouw tot en met de onderhoudsfase.
Kennis is een concurrentiewapen van jewelste. Zowel bredere als diepere
kennis is volgens Bèr Kemps een voorwaarde om te overleven. Het aantrek
ken van talent om constructieberekeningen en ontwerpen te maken is zo'n
speeipunt. Daar waar de opdrachtgevers als Rijkswaterstaat, Provincie,
waterschappen, havenautoriteiten, gemeenten, etc. de specialistische kennis
minder hebben dan in het verleden, zijn aannemers de aangewezen partners
om hun kennis in het proces in te brengen. Prijs alleen is niet langer maatge-
«*4
30