Veelzijdigheid als wapen Kenniseconomie in de aannemerij Een eerste antwoord zocht Bèr Kemps in veelzijdigheid. Als een opdrachtge ver zijn zorgen in handen van één aannemer kan leggen, is dat een pré. Bodemonderzoek, heiwerk, betonwerk, staalbouw en bestratingswerk zijn allemaal binnen het bedrijf vertegenwoordigd. De verwerving in 1996 van het kleine Duijnhouwer, een stratenmakersbedrijf uit Goes, past in die lijn. In 1999 heeft Van der Straaten Goorbergh in Breda overgenomen. Een bedrijf met zo'n twintig man personeel. Gezond. De eigenaren wilden er wel van af en Van der Straaten wilde die markt van heel specialistische funde ringstechnieken ten behoeve van kleinschalige funderingsherstelwerkzaam- heden er wel bij hebben. In een keldertje modderen om de fundering van een monumentaal pand bijvoorbeeld te restaureren. Was het een vooruitziende blik? Dachten ze er in Middelburg nog eens mee aan de slag te komen? ven worden. Je hoeft je anno 2005 alleen maar de sores rond om de Middelburgse bouwput voor het theater voor de geest te halen om te zien dat deze wereld echt veranderd is. Initiatief, ont werp, uitvoering en exploitatie zijn fases van elk groot bouw complex. Die fases staan niet los van elkaar, maar naast elkaar. Ze beïnvloeden elkaar. Je kunt die dus ook niet los van elkaar ont wikkelen. Bij Van der Straaten hebben ze dat begrepen. De doenetTol van de aannemer verandert in óók een denkerrol. 'Samengaan in denken en doen', is het bedrijfsmotto geworden. In teamverband kunnen werken en op eikaars deskundigheid vertrouwen zijn de basis voor het reali seren van een project. Van ontwerp, bouw tot en met de onderhoudsfase. Kennis is een concurrentiewapen van jewelste. Zowel bredere als diepere kennis is volgens Bèr Kemps een voorwaarde om te overleven. Het aantrek ken van talent om constructieberekeningen en ontwerpen te maken is zo'n speeipunt. Daar waar de opdrachtgevers als Rijkswaterstaat, Provincie, waterschappen, havenautoriteiten, gemeenten, etc. de specialistische kennis minder hebben dan in het verleden, zijn aannemers de aangewezen partners om hun kennis in het proces in te brengen. Prijs alleen is niet langer maatge- «*4 30

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2005 | | pagina 32