Zeeuws licht I, 2001-2002 7 Aquarel op diverse soor ten aquarelpapier, gelijmd 'óp doek, gespannen over paneel, 122 x 244 cm. de jaren negentig vormen een reeks van meer dan vijftien genummerde doeken met als titel 'Anonieme Visser'. Steeds is er een gestalte met een vis, soms is het hoofd bedekt, nooit is het een portret van een visser. Beerens' metershoge schildering op de silo aan de overkant van het Breskense museum valt niet over het hoofd te zien. Via een speciaal geplaatste venekijker kun je kijken naar het oog van een van de vissen. Daarop heeft de kunstenaar iets vormgegeven wat met het blote oog niet waarneembaar is. Zo'n verhulde mededeling doet hij graag. Begin 1995 kreeg Johnny Beerens uit Breskens van de Gemeente Oostburg de opdracht de Oostburgse watertoren te voorzien van een kunstwerk. De kunstenaar schilderde een scheur op het gebouw, waaruit een aantal grote waterdruppels komen. Vanuit de verte is het net alsof grote hoeveelheden water uit het gebouw stromen. In een van de druppels heeft hij een zelfpor tret geschilderd, voor wie het weet. Het kunstwerk kreeg de naam 'De Bron'. Een andere opdracht was voor de Hervormde Kerk van Oostburg, Daar staat als achtergrond van het liturgisch centrum: een groot paneel van natuurste nen (2002). Voor de brouwerij van Heineken maakte hij een korenveld van veertieneneenhalve meter breed: een zeer gedetailleerd korenveld, halmen, met materialen als marmerslijpsel, zilverzand, gemalen glas, anderhalve meter hoog. 'Veld van hoop en liefde' gaf Beerens het immense paneel als ondertitel mee. De monumentale werken passen perfect in zijn ontwikkeling als beeldend kunstenaar, zowel wat de vorm en de omvang betreft als de thematiek. Het is niet verwonderlijk dat hij bij zijn werk op een tentoonstelling de vol gende toelichting gaf: 'Zo de boer z'n land bewerktzo de wind, het zand en de zee keer op keer de zeewering schuren zo bewerk ik de verf. Door

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2005 | | pagina 51