De materie en het licht Het geldt ook voor de schildering op de watertoren in Oostbnrg. Op het eerste gezicht een lek in de toren. Maar de vorm van het lek heb ik geënt op de vleeswond in de borst van Christus, zoals die eeuwenlang is afgebeeld in de schilderkunst. Ook in de serie anonieme vissers komt op enkele vissen dit stigma voor als detail. Op het kolossale lichaam van de toren heb ik het echter uitgewerkt tot een verzelfstandigd beeld. Toren en schildering zijn zo onlosmakelijk met elkaar verbonden en vormen samen het kunstwerk. Het contact tussen mij en mijn motieven leidt vaak tot een indringende bewust wording van het bestaan. Dat is een zeer existentiële ervaring. 'Ik maak geen schilderijen voor de huiskamer. Het grote formaat van mijn werk maakt er een wezenlijk aspect van uit. Dat ze zo nu en dan daar toch wel goed tot hun recht komen is een prettige bijkomstigheid. Ik heb nooit overwogen kleinere werken te maken. Misschien doe ik dat nog wel. In mijn hoofd zit een idee om een boek te maken van aarde. Als een soort vakantie album maar dan met echte materie. Het idee is nog vaag, het is nog in het eerste stadium. De omvang, het formaat van mijn werken vergroot de zeggingskracht. Je kunt je er in bewegen, ze hebben iets labyrintisch. Soms, in een laat stadium van een werk, maak ik wel eens foto's van een detail buiten, als geheugen steuntje. En ik sleep ook van alles naar het atelier. Maar ik combineer altijd, ook in dat stadium. De ideeën voor mijn schilderijen zijn wel gebaseerd op beelden die ik gezien heb, maar nooit en te nimmer op iets bepaalds. Ik com bineer als het ware allerlei details van dingen waar ik tegenaan loop, tot

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2005 | | pagina 53