UISTEREND OOR KEES SLAGER
Kees met zijn jongere
>er en zusters 1954)
Landarbeiders, wat waren dat voor mensen? Hoe werkten en leefden
ze, wat dachten ze en wat was hun betekenis? Vragen die tot nu toe
nooit door de officiële geschiedschrijvers zijn gesteld. En zeker zijn ze
niet beantwoord. Kennelijk wordt deze bevolkingsgroep, ondanks z'n
omvang, niet van wezenlijk belang geacht voor het beeld dat de zuid
westelijke delta zo lang bood. Arbeiders maken geen geschiedenis.
Tenzij ze in opstand komen. En omdat ze dat hier maar zelden of nooit
deden, waren ze er eigenlijk niet. Als straks de laatste landarbeider is
begraven, zullen ze er nooit geweest zijn.
Uit: Landarbeiders (1981) - fragment voorwoord.
'Na de lagere school ben ik één jaar naar de
ULO gegaan. De leraren vonden me goed voor
de HBS. de ULO was mijn plaats niet. Dat is
achteraf gezien van die mensen wel bijzonder en
het heeft voor vader en moeder en mijzelf veel
betekend.
Het werd het rooms-katholieke Mollerlyceum in
Bergen op Zoom. Vader had het druk. Dus ben
ik op de laatste dagen voor de grote vakantie of
een van de eerste vakantiedagen naar Bergen
op Zoom gefietst. Alleen, 18 kilometer heen en
18 kilometer terug. En in Bergen heb ik
gevraagd waar de directeur van de HBS woon
de. Daar heb ik aangebeld en die man was van
de katholieke HBS. uiterst vriendelijk en ik kon
komen. Zelfs kon ik in de tweede klas, als ik in
de vakantie extra werkte.
Toen een paar dagen later de papieren kwamen
en vader zag dat ik naar de katholieken ging,
zijn we samen nog een keer gefietst. Nu naar
de directeur van de Rijks-HBS, maar die deed
vooral met die tweede klas moeilijk en voor
vader was dat belangrijk. Dat scheelde een jaar
en dan kon ik eerder gaan werken. Dus ben ik
vier jaar braaf en zeer leergierig van Scherpenisse naar het Mollerlyceum
gefietst. Ik was daar een van de twee protestanten. We fietsten in een groep,
in de kroo, zoals dat heette. Je wachtte op elkaar, en in Bergen op Zoom
gingen we uit elkaar.