Zeeland Seaports De ontwikkelingen in en rond Terneuzen en de Kanaalzone enerzijds en die in Vlissingen-Oost anderzijds vonden aanvankelijk gescheiden plaats. In 1971 kwam het beheer van de havens in Terneuzen en die van de Kanaalzone in handen van het Havenschap Terneuzen. Het rijk, de provincie en de gemeente namen eraan deel. In hetzelfde jaar ontstond zo'n beheersorganisatie in Vlissingen, die het havenbeheer overnam van de N.V. Haven van Vlissingen. Deze laatste bleef als stuwadoorsbedrijf voortbestaan en werd in 1999 overgenomen door Verbrugge Internationaal. In het Havenschap Vlissingen nam ook de gemeente Borsele deel. In 1995 zijn de beide Havenschappen intensief gaan samenwerken. Het leidde zo'n tien jaar geleden, in 1997, tot de oprichting van Zeeland Seaports. Dick Engelhardt is in mei 2005 bij Zeeland Seaports in dienst getreden als hoofd van de afdeling Infrastructuur en Ruimte. Als zodanig is hij verantwoordelijk Axelse vlakte. Foto: Zeeland Seaports voor de ontwikkeling, realisatie en het beheer van de infrastructuur van Zeeland Seaports. Toekomstige vestigingsmogelijkheden ziet hij vooral in het gebied van de Kanaalzone. In totaal beschikt Zeeland Seaports over een oppervlakte van 4500 hectare haven- en industriegebied, daarvan 2400 hectare in Vlissingen-Oost en 2100 ha in de Kanaalzone Terneuzen. Dick legt uit waarom buiten de geplande ontwikkelingen nieuwe vestigingsmogelijkheden in Vlissingen-Oost beperkt zijn. Cobelfret heeft daar in 2003 een grote roroterminal in gebruik genomen. De nog aan te leggen Scaldiahaven is in 2005 uitgegeven aan de joint venture van het Gentse Sea-invest en de Antwerpse Zuid-Natie voor op- en overslagactiviteiten van stukgoederen en containers. Vervolgens is er de voorgenomen bouw van de Westerschelde Containerterminal (WCT) ten behoeve van de vestiging van de joint venture van de Antwerpse Hesse-Noord Natie en de Singaporese PSA (Port of Singapore Authority). 'Een verdere ontwikkeling richting Borssele of Nieuwdorp is nauwelijks een optie', zegt Dick. Dat is volgens hem niet zozeer een kwestie van fysieke grenzen, maar van die welke voortkomen uit wet- en regelgeving. Zo legt de Wet Geluidshinder de groei van de bedrijvigheid in de haven aan banden,

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2006 | | pagina 109