Zeeland Seaports
De ontwikkelingen in en rond Terneuzen en de Kanaalzone enerzijds en die in
Vlissingen-Oost anderzijds vonden aanvankelijk gescheiden plaats. In 1971 kwam
het beheer van de havens in Terneuzen en die van de Kanaalzone in handen van
het Havenschap Terneuzen. Het rijk, de provincie en de gemeente namen eraan
deel. In hetzelfde jaar ontstond zo'n beheersorganisatie in Vlissingen, die het
havenbeheer overnam van de N.V. Haven van Vlissingen. Deze laatste bleef als
stuwadoorsbedrijf voortbestaan en werd in 1999 overgenomen door Verbrugge
Internationaal. In het Havenschap Vlissingen nam ook de gemeente Borsele deel.
In 1995 zijn de beide Havenschappen intensief gaan samenwerken. Het leidde
zo'n tien jaar geleden, in 1997, tot de oprichting van Zeeland Seaports.
Dick Engelhardt is in mei 2005 bij Zeeland Seaports in dienst getreden als hoofd
van de afdeling Infrastructuur en Ruimte. Als zodanig is hij verantwoordelijk
Axelse
vlakte.
Foto:
Zeeland
Seaports
voor de ontwikkeling, realisatie en het beheer van de infrastructuur van Zeeland
Seaports. Toekomstige vestigingsmogelijkheden ziet hij vooral in het gebied van
de Kanaalzone. In totaal beschikt Zeeland Seaports over een oppervlakte van 4500
hectare haven- en industriegebied, daarvan 2400 hectare in Vlissingen-Oost en
2100 ha in de Kanaalzone Terneuzen. Dick legt uit waarom buiten de geplande
ontwikkelingen nieuwe vestigingsmogelijkheden in Vlissingen-Oost beperkt zijn.
Cobelfret heeft daar in 2003 een grote roroterminal in gebruik genomen. De nog
aan te leggen Scaldiahaven is in 2005 uitgegeven aan de joint venture van het
Gentse Sea-invest en de Antwerpse Zuid-Natie voor op- en overslagactiviteiten
van stukgoederen en containers. Vervolgens is er de voorgenomen bouw van de
Westerschelde Containerterminal (WCT) ten behoeve van de vestiging van de joint
venture van de Antwerpse Hesse-Noord Natie en de Singaporese PSA (Port of
Singapore Authority). 'Een verdere ontwikkeling richting Borssele of Nieuwdorp
is nauwelijks een optie', zegt Dick. Dat is volgens hem niet zozeer een kwestie
van fysieke grenzen, maar van die welke voortkomen uit wet- en regelgeving. Zo
legt de Wet Geluidshinder de groei van de bedrijvigheid in de haven aan banden,