Epiloog
Gemiddeld zijn er per etmaal 30 a 40 duizend voertuigbewegingen op de auto
snelweg A58. In het toeristenseizoen loopt dit op tot 40 a 50 duizend! Uitgedrukt
in 'toeschouwers' gaat het dan om bijna 100.000 mensen per dag! Naast econo
mische 'lifeline' is de A58 daarmee het uithangbord van het Zeeuwse landschap,
het Zeeuwse visitekaartje bij uitstek.
De A58 voert door de delta en is synoniem aan Zeeland. Wat de Zeeuwen met
hun land voor hebben is afleesbaar langs het traject. Hier toont de provincie haar
profiel, haar ware aard.
Zeeland profileert zich als groen-blauwe oase temidden van de Randstad en de
Brabantse en Vlaamse stedenband. Vanuit dit bewustzijn is een actief beleid
noodzakelijk om de beeldkwaliteit van de slagader van Zeeland voor de toekomst
te waarborgen. Dit beleid heeft alles te maken met meer afgewogen en uitge-
De reactie van het landschap
kiende keuzen voor woningbouw en bedrijfsterreinen. De beelden spreken. Lo
catiekeuzen voor ontwikkelingen zijn van doorslaggevend belang, waarbij niet
altijd voor de makkelijke weg gekozen zou moeten worden. Daarnaast kan er niet
worden volstaan met een gemiddeld welstandstoezicht.
Het zou verstandig zijn de inrichting van de weg en zijn omgeving opnieuw ont
werpend tegen het licht te houden. Het optimaal benutten van de inrichtings
mogelijkheden in combinatie met afgewogen planologische keuzen biedt kansen
voor een aanzienlijke kwaliteitsimpuls.
Beeldessay: Jan van Minnebruggen, Hans Ringoot, Gertjan Jobse