Plaats Roijer had het door Ferdinand Bol (een leerling van Rembrandt) geschilderde por tret van De Ruyter als voorbeeld gebruikt. FHet voetstuk zou door een goede beeldhouwer gemaakt moeten worden. Hij on dertekende de brief aan de Commissie met: 'L Roijer, standbeeldhouwer van Z.M. en directeur der konst Akademie van beelden kunsten alhier Het model werd teruggestuurd naar Amsterdam omdat de gieterij van de Firma Paul van Vlissingen en Dudok van Heel het wilde beoordelen. De Commissie, bang voor schade, drong aan op de vereiste zorg omdat het model in het Instituut nog ter beoordeling moest worden aangeboden. Voor de fundering en het voetstuk werd het Middelburgse bedrijf W. van Uije Zonen in de arm genomen. Na enig gesteggel over het voetstuk, dat eenvoudiger en groter uitgevoerd diende te wor den kon men aan de slag. Roijer zou het model in pleister maken en het vervol- Portret van Louis Roijer, maker van het standbeeld van Michiel de Ruyter. Roijer is ook de vervaardiger van het standbeeld van Rembrandt op het Rembrandtplein in Amsterdam (1852); steendruk. (Historisch- topografische Atlas Gemeentearchief Vlissingen) gens naar de gieterij laten transporteren. Na het gieten zou Roijer persoonlijk het beeld komen opwerken. Over de tekst op het voetstuk ontstond ook nog enige deining. Het tekstvlak moest smaller worden gemaakt, waardoor er weer meer regels tekst nodig waren. Intussen had de Commissie in samenwerking met het gemeentebestuur zich ge bogen over de plaats waar het beeld zou moeten komen. Daar was men snel uit: 'Daartoe is geene doelmatiger gelegenheid voorgekomen dan het zogenaamde rondeel, de aanlegplaats der stoomboot De Schelde. Deze plaats door inwoner en vreemdeling veel bezocht biedt een tamelijke ruimte en onderscheiden, vrij uitge strekt gezigtsveld, ook door zoo na aan de zeezijde gelegen te zijn.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2006 | | pagina 208