Aan het woord is Theo Laurentius, de bekende kunsthandelaar. Hij begint zijn betoog over de etsen van Rembrandt, steekt van wal met het perspectief in de zes tiende en zeventiende eeuw, maar allengs komt hij tot wat hem mateloos boeit: zijn onderzoek naar de watermerken in het papier dat voor de etsen gebruikt wordt. 'De gedachte is vrij simpel: als we aan de hand van de watermerken een handleiding met jaartallen en afkomst van het papier kunnen maken, weten we wat Rembrandt in zijn atelier met al die etsplaten deed. Ook kun je vaststellen welke etsen door Rembrandt gedrukt zijn en welke na zijn dood, en dus niet echt zijn.' Maar hoe kom je achter die watermerken, hoe weet je zeker welk papier waar en wanneer gemaakt is? 'Nou', zegt hij, 'het is vrij eenvoudig. Dat ga ik u vertellen.' De zaal is in zijn ban. Een verteller, een vakman, en meer. Kunsthandel Th. Fr. Laurentius, Vlasmarkt 51 te Middelburg, waar de zaak sinds 2001 is gevestigd. Weken later. Ik laat de klopper vallen op de deur van het statige palazzo aan de Middelburgse Vlasmarkt waar kunsthandel Laurentius sinds een jaar of vier geves tigd is. Een vriendelijke mevrouw doet open en zegt: 'Ik ken u, waar ken ik u van?' Elk mogelijk antwoord blijft steken. Even later zitten we met een kopje thee in de zijkamer op de eerste verdieping van het huis dat geen huis meer is. Meneer Theo nestelt zich in een fauteuil en spreekt. Het ijs behoeft niet gebroken te worden, de brand gaat in de pijp, de ge meenschappelijke interesse voor boeken en kunst schept onmiddellijk een band. De tijd vliegt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2006 | | pagina 28