een leven dat zich in scherpte van geest afspeelt bij verzamelen en kopen van het
mooiste dat de Renaissance aan etskunst heeft opgeleverd.
Theo: 'We zitten elkaar niet in de weg. Praten de hele dag.'
Mevrouw Rina: 'Je moet tegenwoordig heel voorzichtig zijn.'
Frans: 'Met moeilijke zaken kletsen we altijd. Stel dat we een verzoek krijgen om
op een internationale veiling een hele dure prent te kopen, bijvoorbeeld voor een
Amerikaanse klant een Dürer of een Rembrandt. Dat is een precaire zaak, want
stel dat er iets met die prent aan de hand is. Dat veilinghuis is niet aansprakelijk,
maar wij zijn de deskundigen die als tussenhandel optreden.'
Theo: 'Wij zijn experts en garanderen de Rembrandts en daar wil iedereen van
Rembrandt van Rijn
(1606- 1669).
'De kruisafname
bij nacht', ets.
Enige staat. 1654.
meeprofiteren, ook als die buiten ons om koopt. Als je late drukken verkoopt van
na Rembrandts dood, sanctioneer je toch zo'n prent als een Rembrandt. Je ver
koopt het of je verkoopt het niet. Zelfs als je het met open vizier doet, verkoop je
toch Rembrandt-etsen die niet door hem gedrukt zijn.'
Frans: 'Het zijn moeilijke zaken als je voor iemand koopt, het moet waterdicht zijn.'
Rina: 'Je wordt vroeg of laat verantwoordelijk gesteld, zeker door Amerikanen.
Daar praten we dagenlang met zijn drieën over.'
Theo: 'Nu mijn zoon partner is, word je scherper in het formuleren.'
Rina: 'Als we een fout maken, dan krijgt Frans dat te zijner tijd op zijn boterham.'
Frans: 'En de markt is anders, de prijzen zijn hoger.'
Theo: 'Door Frans is de zaak wel veranderd, ja, bovendien: de economie veerde