Schoonheid
en me afvroeg "hoe komt die los van de achtergrondhoe heeft hij die contour
gezet? Heeft hij er achter zitten werkenDie dingen. Jarenlang keek ik anders,
niet technisch, ik zag kunst, maar gisteren verdomd was ik plotseling bezig in
olieverf mee te denken.
Ik ben er enorm over aan het denken. Daarom vertel ik dit alles op een ongeschikt
moment. Het is ook in ander opzicht riskant omdat je op elk moment op je zeker
heden kan terugvallen. Je weet wat je kan, wat je bent, je kent je techniek en je
ziet de risico's.
We praten over zijn katholieke jeugd in Venlo, over de ouders die van de muziek
leefden en het rijke Roomse leven.
'Ik denk dagelijks aan Limburg, aan dat gezin dat heel bepalend is geweest, die
constellatie van muziek, van het katholicisme. Ook een zekere mate van solidariteit
tussen de kinderen, er was toch een soort discrepantie tussen de oudere generatie
en de jongeren. Ik moest wel met het een en ander breken. Ben naar Groningen
gegaan, had ook naar Utrecht kunnen gaan, maar ik moest mijn eigen weg gaan
en ik wist van horen zeggen dat Minerva goed onderwijs gaf, degelijk.
Groede is toevallig op mijn weg gekomen. Ik zocht werk, brood op de plank en
solliciteerde. Wel is het zo dat we eens, onderweg uit het zuiden via Antwerpen,
op een mistige februaridag over Breskens zijn gegaan. Toen zeiden we wel tegen