Schoonheid en me afvroeg "hoe komt die los van de achtergrondhoe heeft hij die contour gezet? Heeft hij er achter zitten werkenDie dingen. Jarenlang keek ik anders, niet technisch, ik zag kunst, maar gisteren verdomd was ik plotseling bezig in olieverf mee te denken. Ik ben er enorm over aan het denken. Daarom vertel ik dit alles op een ongeschikt moment. Het is ook in ander opzicht riskant omdat je op elk moment op je zeker heden kan terugvallen. Je weet wat je kan, wat je bent, je kent je techniek en je ziet de risico's. We praten over zijn katholieke jeugd in Venlo, over de ouders die van de muziek leefden en het rijke Roomse leven. 'Ik denk dagelijks aan Limburg, aan dat gezin dat heel bepalend is geweest, die constellatie van muziek, van het katholicisme. Ook een zekere mate van solidariteit tussen de kinderen, er was toch een soort discrepantie tussen de oudere generatie en de jongeren. Ik moest wel met het een en ander breken. Ben naar Groningen gegaan, had ook naar Utrecht kunnen gaan, maar ik moest mijn eigen weg gaan en ik wist van horen zeggen dat Minerva goed onderwijs gaf, degelijk. Groede is toevallig op mijn weg gekomen. Ik zocht werk, brood op de plank en solliciteerde. Wel is het zo dat we eens, onderweg uit het zuiden via Antwerpen, op een mistige februaridag over Breskens zijn gegaan. Toen zeiden we wel tegen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2006 | | pagina 83