Voortgezet onderujijs Fusies, ook io het bedrijfsleven 'In de jaren '80 was er opeens een leraar uit het voortgezet onderwijs in Zeeland die oprecht belangstelling toonde voor het werk van de schoolbegeleiders', herin nert Ben de Reu zich. 'Zijn vrouw, werkzaam in het basisonderwijs, kwam geregeld thuis met enthousiaste verhalen over het innovatieproces op haar school.' Vanaf dat moment hebben medewerkers van RPCZ ook toegang gekregen tot het voort gezet onderwijs, waar het tot dan toe gebruikelijk was om landelijke centra in de arm te nemen bij grote veranderingen. Er is niet veel fantasie voor nodig om te bedenken dat ondersteuning van vakdocenten bij onderwijsvernieuwing in het voortgezet onderwijs een heel andere aanpak vereist dan de begeleiders in het basisonderwijs gewend waren. De jaren '90 openden met nieuwe werkterreinen. Zo stonden bijvoorbeeld de vier Zeeuwse Waterschappen voor een ingrijpende fusie en het leek vooralsnog geen sinecure de verschillende culturen bij elkaar te brengen. Al snel bleken de proble men vergelijkbaar met die van fuserende scholen, waarmee RPCZ-medewerkers inmiddels uitgebreid ervaring hadden opgedaan. Die ervaring dateerde al van voor 1985 toen tijdens ontwikkelingsprojecten de eerste scholen voor kleuter- en lager onderwijs op experimentele basis moesten worden samengevoegd tot moderne basisscholen. Later volgden fusies van kleine basisscholen die werden gedwongen op te gaan in 'levensvatbare' scholen die aan alle moderne kwaliteitseisen moes ten voldoen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2006 | | pagina 90