Voortgezet onderujijs
Fusies, ook io het bedrijfsleven
'In de jaren '80 was er opeens een leraar uit het voortgezet onderwijs in Zeeland
die oprecht belangstelling toonde voor het werk van de schoolbegeleiders', herin
nert Ben de Reu zich. 'Zijn vrouw, werkzaam in het basisonderwijs, kwam geregeld
thuis met enthousiaste verhalen over het innovatieproces op haar school.' Vanaf
dat moment hebben medewerkers van RPCZ ook toegang gekregen tot het voort
gezet onderwijs, waar het tot dan toe gebruikelijk was om landelijke centra in de
arm te nemen bij grote veranderingen. Er is niet veel fantasie voor nodig om te
bedenken dat ondersteuning van vakdocenten bij onderwijsvernieuwing in het
voortgezet onderwijs een heel andere aanpak vereist dan de begeleiders in het
basisonderwijs gewend waren.
De jaren '90 openden met nieuwe werkterreinen. Zo stonden bijvoorbeeld de vier
Zeeuwse Waterschappen voor een ingrijpende fusie en het leek vooralsnog geen
sinecure de verschillende culturen bij elkaar te brengen. Al snel bleken de proble
men vergelijkbaar met die van fuserende scholen, waarmee RPCZ-medewerkers
inmiddels uitgebreid ervaring hadden opgedaan. Die ervaring dateerde al van voor
1985 toen tijdens ontwikkelingsprojecten de eerste scholen voor kleuter- en lager
onderwijs op experimentele basis moesten worden samengevoegd tot moderne
basisscholen. Later volgden fusies van kleine basisscholen die werden gedwongen
op te gaan in 'levensvatbare' scholen die aan alle moderne kwaliteitseisen moes
ten voldoen.