Verhuizing Specialisten 'Dit jaar hebben we drie operaties gerealiseerd', memoreert Ben de Reu. 'De ver huizing van vier kantoren naar één, het samenvoegen van verschillende teams van medewerkers en het werken in een totaal nieuw kantoorconcept.' De eerste operatie is in elk geval geslaagd en de tijd zal leren hoe het herstelproces na de beide andere ingrepen zal verlopen. Nu al is wel duidelijk dat de nieuwe locatie aan de kenniswerf de samenwerking met andere bedrijven die zich met de permanente ontwikkeling van mensen be zighouden, een stuk plezieriger maakt. De digitalisering van het werk maakt vlotte onderlinge contacten uiteraard al lange tijd mogelijk, maar bij RPCZ kent men ook zeker de waarde van fysieke aanwezigheid. Een heel praktisch voorbeeld vormen de nieuwe contacten met buurman Hogeschool Zeeland over de - inmiddels ge deelde - mediatheek, de telefoon en het gebruik van de cateringservice van de school. Het ligt voor de hand dat door deze beslissingen nadere samenwerking in de toekomst alleen maar nog meer voor de hand zal liggen. Dit laatste wil ove rigens niet zeggen dat RPCZ nu louter kiest voor de goede buur: ook met verre vrienden doen zij zaken. De verandertrajecten die zij opzetten zijn in veel gevallen gebaseerd op producten die ontstaan door samenwerking met Amerikaanse on derwijskundigen en onderzoekers. Wie werkt bij RPCZ heeft bij voorkeur een onderwijsachtergrond of deed uitge breid ervaring op bij bedrijfsleven of overheid. Gaandeweg ontwikkelden deze mensen hun eigen specialisme, ergens in dat brede kader van veranderen, leren en ontwikkelen. Zo zijn er specialisten op het gebied van: Meervoudige Intelligentie dyslexie en andere leerstoornissen teamvorming Coöperatief Leren adaptief onderwijs taalbeleid klassenmanagement coaching van beginnende leraren kwaliteitszorg ICT implementatie van nieuwe werkwijzen, enzovoort. In vergader-, cursus- of symposiaruimten ergens in de toren, wisselen zij in kleine groepjes hun ervaringen uit en voegen nieuwe ontwikkelingen toe aan de wijze waarop zij hun klanten begeleiden en adviseren. Daarbij is de inzet van moderne communicatie vanzelfsprekend, waardoor de bekende standaard met papieren 'flaps' en de piepende markeerstift steeds meer uit het beeld verdwijnt. Beamers en elektronische whiteboards vormen het dagelijkse gereedschap voor interac tieve besprekingen. Een speciale kamer, het 'denkdok' gedoopt, biedt ruimte aan

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2006 | | pagina 93