Verhuizing
Specialisten
'Dit jaar hebben we drie operaties gerealiseerd', memoreert Ben de Reu. 'De ver
huizing van vier kantoren naar één, het samenvoegen van verschillende teams
van medewerkers en het werken in een totaal nieuw kantoorconcept.' De eerste
operatie is in elk geval geslaagd en de tijd zal leren hoe het herstelproces na de
beide andere ingrepen zal verlopen.
Nu al is wel duidelijk dat de nieuwe locatie aan de kenniswerf de samenwerking
met andere bedrijven die zich met de permanente ontwikkeling van mensen be
zighouden, een stuk plezieriger maakt. De digitalisering van het werk maakt vlotte
onderlinge contacten uiteraard al lange tijd mogelijk, maar bij RPCZ kent men ook
zeker de waarde van fysieke aanwezigheid. Een heel praktisch voorbeeld vormen
de nieuwe contacten met buurman Hogeschool Zeeland over de - inmiddels ge
deelde - mediatheek, de telefoon en het gebruik van de cateringservice van de
school. Het ligt voor de hand dat door deze beslissingen nadere samenwerking in
de toekomst alleen maar nog meer voor de hand zal liggen. Dit laatste wil ove
rigens niet zeggen dat RPCZ nu louter kiest voor de goede buur: ook met verre
vrienden doen zij zaken. De verandertrajecten die zij opzetten zijn in veel gevallen
gebaseerd op producten die ontstaan door samenwerking met Amerikaanse on
derwijskundigen en onderzoekers.
Wie werkt bij RPCZ heeft bij voorkeur een onderwijsachtergrond of deed uitge
breid ervaring op bij bedrijfsleven of overheid. Gaandeweg ontwikkelden deze
mensen hun eigen specialisme, ergens in dat brede kader van veranderen, leren
en ontwikkelen. Zo zijn er specialisten op het gebied van:
Meervoudige Intelligentie
dyslexie en andere leerstoornissen
teamvorming
Coöperatief Leren
adaptief onderwijs
taalbeleid
klassenmanagement
coaching van beginnende leraren
kwaliteitszorg
ICT
implementatie van nieuwe werkwijzen, enzovoort.
In vergader-, cursus- of symposiaruimten ergens in de toren, wisselen zij in kleine
groepjes hun ervaringen uit en voegen nieuwe ontwikkelingen toe aan de wijze
waarop zij hun klanten begeleiden en adviseren. Daarbij is de inzet van moderne
communicatie vanzelfsprekend, waardoor de bekende standaard met papieren
'flaps' en de piepende markeerstift steeds meer uit het beeld verdwijnt. Beamers
en elektronische whiteboards vormen het dagelijkse gereedschap voor interac
tieve besprekingen. Een speciale kamer, het 'denkdok' gedoopt, biedt ruimte aan