Een actief geduld - Ogen moeten leren ZL Ulillem Buijs, mei 1937 - maart 2007 Andreas Oosthoek Hij zette de Middelburgse Vleeshal naar zijn hand, was te gast in het Amstelpark, in Middelheim en Sonsbeek, ondernam een zoektocht naar de armen van de Venus van Milos, beklom de Parnassus, zette nieuw licht op de 478 Uomini lllustri van Firenze, ver bond begin- en eindpunt van Highway 183, verkende de Via Appia, de Muur van Hadri- anus, de Tunnel van Eupalinos, Chott el Djerid, het zoutmeer van de luchtspiegelingen en richtte alle aandacht op de voltooiing van zijn Hanze-project, de stille kracht van de steden. Vier maanden was hij - heen en terug - bezig met de totale zonsverduistering in Papua Nieuw Guinea: een evenement met een netto-duur van twee minuten. Leven en werken als in een Itinerarium, het boek van de welvoorbereide reiziger, gids en ver slag. De wereld als werkterrein - het vergt dynamiek en geduld, medeplichtigheid aan de tijd, in eeuwen en momenten. Maart 2007 overleed plotseling Willem Frederik Buijs, op de drempel van zeventig jaren. Hij is een projectkunstenaar genoemd: de kunstenaar als informator, punctueel in zijn berichten, vastbesloten en overtuigd van de koers, opererend binnen heldere lijnen, gedreven en bevlogen, met geduld en zonder veel gerucht. Dynamiek, ontstaan uit studie naar evenwicht, dynamiek uit bedaard overleg. Het is de dynamiek van de verplaatsing in afstand en tijd, zoeken en vinden, loslaten en hervinden. Het wordt Kunst als het traject bespreekbaar is, aantoonbaar blijkt en een integratie van woord - gedachte - en beeld - vorm - wordt. Wel overwogen. Een helder bestaan? Willem Buijs, Dordrecht 1937, is naamloos binnen gekomen bij generaties Nederlanders. Als ontwerper verbonden aan de Glasfabriek Leerdam, assis tent van Andries Copier, houdt hij zich jaren lang bezig met de functionele gebruiks- vorm: het samengaan van nut en schoonheid. Het begrip 'een goed glas' blijkt, in het gebruik van alledag, meervoudig. Buijs vergroot de actieradius tijdens een docent schap Ideevorming en Projectontwikkeling aan de Rotterdamse Academie waar hij eens begon, als student. Hij begeleidt zijn studie Kunsthistorie (UvA) met een recht streekse praktijk als assistent-conservator van het Centraal Museum in Utrecht.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 135