POURQUOI
LA VENUS
DE MILO
EST SANS BRAS
In ons beider werk aan de begeleidende catalogus Aspekten van Tijd leer ik hem ken
nen. Het is een stap naar waardering. Wat spreekt aan? Is het de ordening van een be
staan in de kunst? Is het - in zijn uitgelijnde bibliotheek en discotheek - de afgewogen
keur keuze? De hang naar een nauwgezette en vooral zuivere documentatie? De
fundamenten zijn zo duidelijk als de uitwerking: kennis wordt toegepaste kennis, het
avontuur wordt een document, de reis een werk van kunst, de aanvankelijk begrensde
wetenschap een spel zonder grenzen.
De beschouwer komt veel stenen tegen: de wegen toen, de wegen nu, punten van
uitgaan, punten van ingaan. Het zijn de wegen van een herontdekte wereld.
De beschouwer komt veel mensen tegen: namen in de kunst, denkers, reizigers in de
tijd. Alles en iedereen deelt in de fascinatie van Buijs. Hij schikt en herschikt de defini
ties. In een groter verhaal.
In Middelburg wordt de bezige afdeling van Jeugd Muziek de springplank naar de
Stichting Nieuwe Muziek. Tijdens reeksen van concerten worden de grote namen in
de Nieuwe Muziek voorgesteld: componisten, musici, composities. De festivals wor
den vergeleken met Avignon en Keulen. Willem Buijs verenigt in zich de passie en de
kennis die hem in staat stellen een waardevol adviseur te zijn. De componist lannis
Xenakis zei me eens, dat hij graag met Buijs te doen had, vanwege de verwantschap
en het weten. En zo verging het John Cage die van mening was, dat hij iemand had
ontmoet die The Book of Silence had begrepen. Het past in een groter verhaal.