Loodsenkennis: weten, zien, voelen, horen
Verdieping van de UJesterschelde leidt tot afnemende marges
Intussen zijn op de brug de anderen weer met hun normale routine bezig en gunnen
we het jacht nog een goede vaart terwijl het aan stuurboord van de brug passeert.
Op de vraag wat nu de echte 'loodsenkennis' is, komt een kort antwoord van
Yoeri: 'Stromingen, dieptes met daaraan verbonden de ligplaatsen van boeien.' Feite
lijk zit de hele zeekaart van de Westerschelde in het hoofd van een loods. En meer dan
dat, blijkt. 'Op de kaart mag je niet vertrouwen'zegt Yoeri. 'Boeien kunnen per on
geluk door een schip, of In de winter door ijs, meters meegenomen zijn en nu ergens
anders liggen. Of de boei is wel op haar plaats maar de bodemsituatie is veranderd.
Het zand op de bodem wordt door de stroming steeds meegenomen.De loods ziet,
voelt en hoort die veranderingen. Het zien gebeurt door nauwkeurig de stromingen
bij de boeien te observeren. Als er water langs een boei stroomt ontstaat er achter
de boei een zogwater, net zo
als aan de achterkant van een
schip dat door het water vaart.
Door de richting en lengte van
het zog per boei en moment
van het getij te onthouden
weet de loods uit zijn hoofd
wat er bij de kop van het schip
- soms 350 meter verderop
- al aan het gebeuren is! Het
zog kan richting zee staan als
het water naar zee stroomt
en richting Antwerpen als het
die kant uit stroomt. Maar de
stroomrichting kan ook dwars
op het vaarwater staan, waar
door het schip compleet naar
links of rechts wordt verzet.
Dat gebeurt als het water over
de zandbanken gaat stromen. De loods weet bij welke waterstand dat bij welke bank
gaat gebeuren. Niet hierop reageren resulteert in een dwars verzet van het schip, de
Hoe langer, breder en dieper het schip is, hoe meer lading mee kan. Grote zee
schepen leveren daarom veel omzet en werk op. Antwerpen is al jaren voorstander
om de Westerschelde dieper te baggeren zodat diepere schepen naar haar havens
kunnen varen. Dat maakt het er voor de loodsen niet makkelijker op. Het zal in de
vaargeul harder gaan stromen. Yoeri: 'We komen dan nog harder dan nu met een
schip stroomafwaarts of -opwaarts. Je zoekt nog meer de marges op.