In Frankrijk ten zuiden van Bourg en Bresse ligt het gebied van La Dombes. La Dombes
kent een oude cultuur van visteelt. Weliswaar is het hier niet kustgerelateerd, maar
de cultuur levert wel een bijzonder landschap op. In een licht heuvelachtig landschap
wordt een wisselcultuur bedreven. De laagten worden enkele jaren gevuld met water.
In de meertjes die zo ontstaan worden zoetwatervissen als snoek, maar ook kikkers
gekweekt. De mest die deze dieren in het meertje achterlaten fungeert enkele jaren
later als voedingsbron voor de akkerbouw. Het systeem van meertjes en akkerlan
den wordt dooraderd met houtwallen en bosjes en heeft hierdoor een kleinschalig
karakter, identiteit en ecologische kwaliteit. Direct gerelateerd aan deze visteelt is in
deze streek een culinaire cultuur ontstaan. Het wemelt er van de restaurants waar
grenouilles, brochet en perche een belangrijk onderdeel van de menukaart uitma
ken. De streek afficheert zich met een bijzonder landschap en een bijzonder culinair
product, welke direct van elkaar zijn afgeleid. De synergie die zo ontstaat heeft een
belangrijke meerwaarde. Op een gemiddelde zondag staan er bij de restaurants veel
Foto links: Oesterputten te Yerseke, aquacultuur met een stedelijk tintje.
Foto rechts: Nieuwere versie van schelpdierbedrijven in Yerseke met een meer indu
striële aanblik.
auto's waarvan het kenteken verraadt dat ze uit Parijs komen: 'vaut Ie voyage!'
En natuurlijk is er in Yerseke reeds sprake van een soortgelijke traditie. De combinatie
van de mossel- en oesterteelt met de aanwezige restaurants zorgen op een kleinere
schaal voor een soortgelijke synergie als in la Dombes. De historische oesterputten
hebben, zonder dat er nog sprake is van werkelijke productieve betekenis, veel aan
trekkingskracht, zeker in combinatie met de nabij gelegen restaurants. Het karakter
van de oesterputten is eerder stedelijk dan landschappelijk. Ook het nostalgisch karak
ter is hoog. De moderne versies van de schaaldierbedrijven in Yerseke zijn veel minder
prozaïsch. Het is dus zaak bij een verdere ontwikkeling van de sector in het landelijk
gebied te werken aan een beeldmerk dat de sector niet alleen afficheert met een goed
product, maar ook met een omgeving waar het waard is naar toe te gaan en om in
combinatie met het product van te genieten.