Kijk, in 2006 nog was onze inschatting dat het allemaal wel zou meevallen; het is
goed om het in kaart te brengen, zodat we daarna kunnen bewijzen dat het wel
meevalt. En het valt op zich ook wel mee met de krimpende bevolking. Wat niet
meevalt, is de verschuiving binnen de bevolking en met name de terugloop van de
beroepsbevolking.
Maar dat lag toch voor de hand? We weten toch allemaal dat de babyboomgeneratie
met vut of pensioen gaatWe praten toch allang over de vergrijzing?
Wat dat in aantallen en percentages zou betekenen, hadden we nooit zo concreet op
tafel. En ook niet het moment waarop het voor het arbeidsmarktbeleid echt zou gaan
spelen. Daar blijkt het echter nu al effect te hebben. De mensen uit die generatie tre
den namelijk nu vervroegd uit en gaan een mooie wereldreis maken, in plaats van nog
langer actief te zijn op de Zeeuwse arbeidsmarkt. Voor de zorgvoorzieningen heeft
dat pas over een paar jaar effect en ook de verschuiving van de woonwensen komt
pas daarna, maar de effecten voor ons economisch beleid en ons arbeidsmarktbeleid
zijn nu al aanwezig. Die zijn al terug te vinden in het sociaal-economisch beleidsplan
voor volgend jaar.
Noem eens wat.
Het sociaal-economisch beleidsplan is op dit moment nog erg gericht op het creëren
van meer werkgelegenheid, maar de focus zal anders komen te liggen.
Een ondernemer in Zeeland ervaart dat veel personeel met de vut of met pensioen
gaat, dat vacatures bijna niet kunnen worden vervuld, terwijl de provincie tegelijker
tijd haar best doet om meer bedrijven naar Zeeland te halen. Ik kan me voorstellen dat
zo'n ondernemer zich afvraagt waarom dat gebeurt. Dat beleid is toch in het nadeel
van de bestaande bedrijven?
We hopen dat we op dat terrein uit de brede Zeeuwse discussie ook informatie krijgen
van het bedrijfsleven. Hoe gaat men om met die nieuwe situatie?
Maar er worden nu toch ook al gesprekken gevoerd met het bedrijfsleven?