In dat verband wordt in de nota gesproken over 'regionale solidariteit'. Wat wordt daaronder verstaan Dat betreft het woonbeleid. We ontkomen er niet aan dat we moeten gaan bou wen met inachtneming van de wensen van de vergrijzende bevolking. Veel bestaande huizen zijn daarvoor niet geschikt. We zullen dus wijken en dorpen moeten gaan herstructureren; dat is veel duurder dan het neerzetten van een nieuwe woonwijk. Gemeenten verdienen geld aan zo'n nieuwbouwwijk, dus moet er nagedacht worden over de mogelijkheden om dergelijke herstructureringsplannen te realiseren. Als voor beeld noem ik Zeeuws-Vlaanderen, waar de terugloop van de bevolking het duidelijkst is. Er is na de oorlog flink gebouwd, omdat er vreselijk veel vernield was. Aansluitend bouwde men veel - relatief goedkope - woningen om werknemers uit de industrie van de Kanaalzone en Dow Chemicals te huisvesten. Op het gebied van herstructurering moet daar nu het nodige werk verricht worden. Wij moeten er voor zorgen dat dat kan worden gefinancierd. Maar welke rol speelt regionale solidariteit daar dan? Ik hoop dat we dat in samenwerking met het Rijk kunnen doen; als provincie zullen we echter in overleg met de gemeenten prioriteiten moeten stellen. Hoe dat pre cies moet, is nog niet helder. Als er een regionaal herstructureringsfonds ingesteld zou worden, kan men met elkaar afspreken dat de opbrengst van gronduitgifte voor nieuwbouwwijken in de ene gemeente deels ten goede komt aan een andere ge meente waar geherstructureerd moet worden. Misschien ook is het gemakkelijker wanneer wordt afgesproken dat het deel dat de provincie bijlegt, niet pondspondsge wijze wordt verdeeld over alle gemeenten, maar dat er meer gaat naar de gemeenten die het straks het moeilijkst hebben. Dus we hoeven niet bang te zijn voor het Amerikaanse nachtmerriescenario, waar bij men oude huizen en gebouwen laat verloederen en aan de buitenrand nieuwe bouwt. Daar heb je plaatsen die er uitzien als een rotte kies. Dat zal hier niet gebeuren. We hebben nu al de doelstelling om de helft van alle nieuwe woningen te bouwen binnen de bebouwde kom. Dat halen we. Bovendien verwacht ik dat we na 2012 op een nog hoger percentage uitkomen, omdat we dan de herstructurering van oude woonwijken echt fors gaan aanpakken. Zo wordt ruimte gespaard en worden tegelijk woningen die niet meer voldoen aan moderne eisen, vervangen. Blijven er wel voldoende huizen over voor mensen met een laag inkomen Ja. Toch zijn er al protesten tegen de afbraak van goedkope huizen, bijvoorbeeld in Goes- west. Dat plan gaat dan ook niet door. Protesteren heeft wel eens resultaat... Een groter probleem echter zijn de oude private huizen die onverkoopbaar worden, omdat ze niet meer aan moderne eisen voldoen. En hoe lost de overheid dat op? Ik denk dat daar een belangrijke opgave ligt voor de woningbouwcorporaties. Dat zulke private huizen worden opgekocht en gerenoveerd of gesloopt.. Zijn de woningbouwcorporaties doordrongen van die nieuwe taak? Zo af en toe noem ik dat, maar nog belangrijker is dat gemeenten het gaan vastleg gen in hun prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties. Gemeenten zouden

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 104