Toehomst voor Seaports is toekomst voor Zeeland ZL Kees Bos De bloeiperioden in de geschiedenis van Zeeland werden vooral bepaald door de goede maritieme ligging. In de Middeleeuwen al waren Middelburg, Veere en Zierikzee daar van sprekende voorbeelden. Ook in de zeventiende en achttiende eeuw had Zeeland veel aan die ligging te danken. Eerder werden grote infrastructurele werken uitgevoerd om de toegang tot de internationale wateren te waarborgen: Middelburg groef een getijdenhaven rechtstreeks van de Oude Haven naar de Welzinge en Zierikzee volgde met een haven naar de Oosterschelde. De rijkdommen die in de internationale handel waren verdiend, werden ten dele geïnvesteerd in nieuwe polders en in het bestaande landschap, bijvoorbeeld door de bouw van buitenplaatsen, wat Walcheren een positie gaf die te vergelijken was met de Gooi- en Vechtstreek. In tijden van verval ging het bergafwaarts, ook met de landschappelijke component. Het benutten van de maritieme ligging - de ligging aan diep vaarwater - betekent in de actuele situatie dat Zeeland vooral moet inzetten op logistiek, zegt Dick Engelhardt. Maar volgens de auteur van deze tekst is dat niet voldoende. Groeikracht als combinatie van ondernemerschap en bestuurskracht is een noodzakelijke voorwaarde voor het slagen daarvan. De voorbeel den uit het verleden liegen er niet om. Dick Engelhardt is hoofd van de afdeling Infrastructuur en Ruimte bij Zeeland Se aports en houdt zich uit dien hoofde bezig met de toekomstkansen van de Zeeuwse havens. Ze vormen een knooppunt waar goederenstromen samenkomen en door gevoerd worden. Hij maakt graag de vergelijking met een kloppend hart met goed gedotterde aorta's. Deze metafoor is eerder gebruikt. De Italiaan Edmondo de Amicis, die in 1873/1874 een bezoek aan Nederland bracht en daarover de bestseller Olanda schreef, in 1876 vertaald als Nederland en zijn bewoners, noteerde over de waterin frastructuur: "De kanalen zijn de aderen van Nederland en het water is zijn bloed." Trouwens, ook Auke van der Woud heeft in zijn Een nieuwe wereld, het ontstaan van het moderne Nederland een hoofdstuk getiteld "Slagaders van Nederland, en een hart". Natuurlijk, als de aorta's verstopt zitten, wordt het lastig om een knooppunt van deep sea zeehavenvervoer naar short sea- en overlandvervoer naar het achterland goed uit te buiten. De geschiedenis heeft geleerd dat een nieuwe infrastructuur van waterwegen en spoorwegen in de tijd van Edmondo de Amicis' reis door ons land met name in de Randstad heeft geleid tot de groei van een stedelijke agglomeratie. Rot terdam kon in die tijd met behulp van de infrastructuur uitgroeien van een grote pro vincieplaats tot één van de grootste zeehavens ter wereld. Logisch dat Dick Engelhardt

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 11