ook niet. Beide zijn nodig en voor de laatste is Dick Engelhardt bij Zeeland Seaports de verantwoordelijke man. "Wij moeten doen waar we goed in zijn en dat is logistiek. Zeeland Seaports moet een draaischijf worden - in het Engels noem je dat een hub - die het voor de grote spelers op de wereldmarkt aantrekkelijk maakt om juist hier hun overslagpunt te hebben. Die aantrekkelijkheid wordt bepaald door de drie-eenheid van betrouwbaarheid, snelheid en kosten. Daarnaast is duurzaamheid een belangrijk aspect. Als het gaat om C02-uitstoot, dan levert het traditionele wegvervoer de mees te uitstoot per ton/kilometer, daarop volgt de binnenvaart; het spoor is met de minste uitstoot het meest duurzaam. Bij spoorvervoer hebben we echter wel te maken met geluidsoverlast, een belevingsaspect dat geen onomkeerbare schade aan het milieu veroorzaakt en bovendien subjectief. Uiteraard moet er alles aan gedaan worden om de overlast te beperken. De vraag is dan hoe: alleen bij de bron (naast de "stille" lig gers bijvoorbeeld een verdiepte aanleg), of bij de omgeving door woningisolatie. Zelfs het aanbieden van een andere woning aan mensen die erg dicht bij het spoor wonen en daarvan veel last ondervinden, zou een optie kunnen zijn. In de logistieke ketens zal containeroverslag in de toekomst een belangrijke rol spelen voor Zeeland. Verbrugge is met tien miljoen ton de grootste verlader van de Zeeuwse havens. Die ladingen komen nu binnen als bulk, stukgoed of breakbuik. (Bulk is alles wat niet verpakt is; het kunnen auto's zijn, ook graan, ertsen of olie. Stukgoed is al les wat verpakt is. Breakbuik bestaat uit uitzonderlijk grote transporten. Het varieert van stalen buizen tot delen van een boorplatform; vaak zijn hiervoor speciale sche pen nodig.) De neiging bestaat om stukgoederen en een deel van de bulkgoederen (papier, cellulose, hout, etcetera) te containeriseren. Het is zelfs mogelijk dat bepaald

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 16