Wereldwijde herschikking van grnndstnfpnsities containerschepen een heel belangrijke rol te gaan spelen, waarbij de Zeeuwse haven het profijt van zijn logistieke vermogen kan inzetten. De Zeeuwse havens hebben voordelen die benut moeten worden. Engelhardt daarover: "Rotterdam is vooral op het oosten gericht, op Duisburg, maar de Randstad loopt vast. Dat haalt de snelheid er uit. Probeer vanuit de haven Rotterdam maar eens de weg op te komen. De weg richting Duitsland is erg filegevoelig. Hetzelfde geldt voor de weg naar het zuiden, daar loopt alles vast op de Antwerpse Ring. Wij kunnen via Gent de Ring voorbij naar het zuiden. Naast het oosten zal ons achterland meer en meer naar het zuiden gaan: Brussel, Lille, Parijs. Betrouwbaar en snel." Bij het spoor speelt snelheid ook een rol. Volgens Engelhardt moet er nagedacht worden over de organisatie van het gebruik van de emplacementen in het Zeeuwse. Laat je dat geheel over aan de vervoerders zoals Railion of zoek je zelf een rol in de regie zoals in Rotterdam waar alle wagons die het emplacement opkomen direct worden behandeld en op het juiste moment op de terminals zijn. Als je het aan de vervoerder overlaat, vindt de optimalisatie alleen vanuit de optiek van de vervoerder plaats en kunnen wagons gerust een dag op het emplacement blijven staan. Voor de binnenvaart is er een vergelijkbaar probleem. Engelhardt: "Wij denken heel goed na over hoe we zeevaartschepen kunnen accommoderen, maar de snelle afvoer via de binnenvaart is lastig, omdat we te weinig wachtcapaciteit hebben. Voordat lading vanuit een zeeschip of de kade overgeslagen kan worden op een binnenvaart schip, moeten binnenvaartschepen wel eens wachten en als er dan onvoldoende wachtsteigers zijn, zoals dat in Vlissingen-Oost het geval is, dan is er een probleem. We hebben subsidie gekregen om drie extra wachtsteigers te maken, maar vanwege de zeehavenontwikkeling zullen de wachtplaatsen bij Kloosterboer weg moeten. Het heeft te maken met de draaicirkel die voor zeeschepen nodig is. Vroeger was die ge- ent op 250 meter, terwijl er nu 450 meter nodig is. Dat zou betekenen dat bestaande wachtplaatsen vervangen worden in plaats van dat er nieuwe gecreëerd worden. Ik zou er voor pleiten om naast die nieuwe steigers bij Total ook te zoeken naar vervan ging van de wachtplaatsen bij Kloosterboer, niet voor binnenvaartschippers om er langdurig te liggen, maar als een soort taxistandplaats voor binnenschepen." Na 1990 ging het met de industrie in Vlissingen-Oost minder voorspoedig. Van de pioniers Hoechst, M&T, Pechiney en Total is in 2008 alleen de laatste nog overge bleven. De andere bedrijven zijn opgesplitst en overgenomen. Dick Engelhardt heeft er een duidelijke verklaring voor: Nederland en West-Europa zijn positie aan het verliezen op het gebied van industrie. Productiebedrijven kiezen meer en meer voor een locatie waar de arbeid goedkoop is, waar de energiebronnen zich bevinden, waar de energie- en grondstofleveranties zeker en goedkoper zijn. Energie wordt hier duur. Er zijn hier bedrijven die afhankelijk zijn van de levering van grote hoeveelheden aardgas. Yara is een voorbeeld: het is in Nederland de grootste afnemer van aardgas. Vijf procent van alle aardgasproductie in ons land wordt door Yara afgenomen. Dat is gigantisch, en maakt het bedrijf wel kwetsbaar. Een ander voorbeeld van afhankelijkheid van goedkope energieleverantie was het Franse bedrijf Pechiney. Om die energie te kun nen leveren, werd in 1973 de kerncentrale Borssele gebouwd. Maar onder druk van

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 18