flieuuu bloed voor de groenblauwe oase Er wordt in Zeeland veel gesproken over de tegenstelling tussen de groenblau we oase en het haven- en industriegebied. Ze zouden elkaar in de weg staan en er zou een keuze gemaakt moet worden tussen de twee. De vraag is waar die keuze gemaakt moet of kan worden. Geografisch gezien gaat het om gescheiden gebieden. Er is een gebied aan het diepe vaarwater van de Westerschelde, waar de Zeeuwse economie heel belangrijke toegevoegde waarde en daarmee rijkdom kan genereren. Het verdiende geld kan ten dele aangewend worden voor investeringen in de groen blauwe oase. Enerzijds zullen dat particuliere investeerders zijn, die er bijvoorbeeld een eigen landgoed zullen aanleggen. Anderzijds levert de haven ook inkomsten voor de overheden op middels belastingen en heffingen, mogelijk ook uit dividenduitke ringen na de verzelfstandiging van Zeeland Seaports, waarbij naar verwachting toch zeker ook de Provincie Zeeland aandeelhouder zal zijn. In elk geval biedt een bloei ende haven ook de overheid ruimte om in de groenblauwe oase te investeren, in bijvoorbeeld infrastructuur en in landschapsbouw. In de toekomstvisie voor Walcheren die beschreven staat in de kortgeleden gepubliceerde Landschapsatlas van Walcheren, wordt zelfs voorzien in een transformatie van de Quarlespolder en de Jacobspolder tot logistiek zeehavengebied. Daarbij is er een expliciete koppeling gelegd tussen land schapsontwikkeling enerzijds en investeringen anderzijds. In de achttiende eeuw was Walcheren een 'Tuin van Zeeland' met meer dan 110 buitenplaatsen. Het gaf Walche ren de allure van de Gooi- en Vechtstreek. In tijden van welvaart en economische bloei ging het goed met het landschap, in tijden van neergang kwam het tot verval. Een zeehavengebied tot aan de Sloedam zou Walcheren niet alleen een meer herkenbare identiteit kunnen geven, maar ook kunnen leiden tot bovengenoemde investeringen. Niet alleen Walcheren, maar geheel Zeeland zal er van kunnen profiteren. Toegevoegde waarde genereren is hier een sleutelwoord: een kwestie van het creëren van hoogwaardige werkgelegenheid. Het duidelijkst komt die naar voren in de pro ductiebedrijven, waarvan Dow de grootste is. Er komen tonnen aan goederen binnen en er wordt enorm veel waarde toegevoegd. Gezien de wereldwijde herschikking van de productie - waarbij Nederland en West-Europa meer gezien worden als consump- tielanden en minder als productielanden - zullen we het in de havens steeds meer moeten hebben van slimme logistieke systemen, waarbij dienstverlening en automati sering belangrijk zijn. Engelhardt: "Logistieke dokters hebben we nodig". En daarmee zijn we terug aan het begin, de metafoor van een kloppend hart en aorta's die gedot terd zijn. Het is te hopen dat bestuurlijke slagkracht en die van de global players hand in hand gaan om door een verdere ontwikkeling van de havenactiviteiten inkomsten te genereren. Daarmee kan ook de groenblauwe oase 'vers bloed' krijgen voor een rijke toekomst Luchtfoto aanvang: Ton Stanowicki. Foto pag. 8: Wouter Apner. Foto's pag. 10, 11 en 12: Peter Verdurmen. Foto's pag. 14 en 15: Arnold Parre. Foto rechts en volgende pagina: Anne Breel Luchtfoto afsluiter: Kees Bos

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 20