Enplosieve groei van het magenparh De groei van de welvaart leidde niet alleen tot een groei van de bevolking, maar ook tot een aanzienlijke groei van het wagenpark. Aanvankelijk werd alles in het werk gesteld om de plaats van de auto in de openbare ruimte te faciliteren. Op grote schaal werden - vaak ten koste van beplanting en andere dorpse kwaliteiten - wegen ver breed, parkeerplaatsen aangelegd en ingrepen in de stedenbouwkundige structuur doorgevoerd. De 'heilige koe' had overal voorrang, totdat we ontdekten dat de auto te veel ruimte had gekregen. De smalle dorpse wegen waren omgevormd tot racebanen, waardoor de automobilist zich kon gedragen als een snelheidsduivel. De roep om meer verkeersveiligheid in de dorpen leidde opnieuw tot een grote reeks aanpassingen aan de inrichting van de ruimte. De verkeersdrempel werd geïntroduceerd, maar ook van de 'asverlegging' verwachtte men veel. Soms deed ook de plantenbak wonderen! Een mooi voorbeeld van een historische openbare ruimte: Serooskerke Walcheren. Als er specifiek naar deze foto gekeken wordt, valt een aantal dingen op: De wanden van de gebouwen vormen een harde begrenzing van de ruimte, mede door het ontbreken van voortuinen. Het onderscheid tussen rijbaan en overige ruimte is subtiel, het wordt slechts aangegeven door middel van een ander bestratingsverband. Hiermee vormt de rijweg een neutraal onderdeel van de ruimte. Onregelmatige laanbomen en een karakteristieke solitaire boom maken promi nent deel uit van het straatbeeld en geven maat, schaal en sfeer.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 210