Pleidooi drag. Daarnaast zijn er aanvullende mogelijkheden om een wegprofiel optisch te ver smallen, onder andere door het gebruik van een haagbeplanting of bomenrijen. Een inrichting waaruit blijkt dat de verblijfsfunctie prioritair is op de verkeersfunctie, geeft de automobilist het gevoel te gast te zijn; het gevolg is dat hij zijn rijgedrag eerder zal aanpassen. Een inrichting met een dorpse uitstraling en materialen die daar bij horen zal als een verblijfsgebied worden ervaren. De voetganger is vanuit de inrichtingswijze daarmee automatisch de prioritaire verkeersdeelnemer. Een inrichting die minder is toegespitst op het autoverkeer, levert niet alleen een prettiger verblijfsruimte op, maar is ook nog eens veiliger. Het is dus zaak verkeerstechniek en de architectuur van de openbare ruimte in samenhang vorm te geven. Het is hierbij van belang de disciplines niet langs elkaar heen te laten werken. Steeds moeten deze algemene principes in een op de situatie en de plaatselijke karak teristiek afgestemd ontwerp worden vertaald. De openbare ruimte van de Zeeuwse dorpen verdient meer aandacht. Het kan zo veel beter. In de voorbeelduitwerkingen is te zien hoe met eenvoudige middelen een ruimte weer een dorpse sfeer kan krijgen. Hedendaagse verkeersfuncties zijn zeer wel integreerbaar in een nieuwe inrichting, zonder dat zij opzichtig aanwezig zijn. Niet alleen de ruimtelijke kwaliteit van de dorpen wordt hierdoor verbeterd, ook de verkeersveiligheid is ermee gediend. Recreatie en toerisme en het bevorderen van de wooneconomie zijn speerpunten in het ruimtelijk beleid van de provincie. Een kwali tatief hoogwaardige inrichting van de dorpen, afgestemd op de cultuurhistorie, vormt één van de basisvoorwaarden voor het welslagen van deze beleidsdoelstellingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 215