Symfonie van ervaringen Hoe woelig het water van de schilder Schütz ook is, het is nog niets vergeleken bij de hoge golven op het werk van de onbekende meester uit de zeventiende eeuw, in dezelfde ruimte. Daarop staat een Oost-lndiëvaarder op de rede van Vlissingen afge beeld, voorafgegaan door een hoeker. Dit is duidelijk een schilderij uit een eerdere periode. De zee is sterk aanwezig; schip en stad domineren het doek. Overigens wordt de zeeschilderkunst niet expliciet genoemd in de collectie van het MuZEEum. Hoe belangrijk de zeestukken ook zijn, ze zijn er terloops, horend bij een verhaal. Bij het verhaal van het schilderij met de loodsbootjes van Schütz hoort een scheepsmodel. Dat staat dan ook voor het schilderij. Wie oog heeft voor schilderijen, ziet in de eerste plaats de schilderijen; wie van scheepsmodellen houdt, ziet de bootjes en wie twee minuten langer kijkt, ziet het verhaal van de beloodsing op de Schelde, leder volgt zo zijn eigen museumroute. Twee concurrerende loodsen in stormwherrys en een vrachtschip op de rede van Vlissingen, J.F. Schütz, 1887, 102 x 137. Collectie MuZEEum Het museum is net een muziekstuk: soms word je overspoeld met informatie, soms moet je er zelf naar zoeken. Je kunt kasten en laden opendoen en er zijn plek ken waar je even kunt bekomen van de indrukken. Boven in de Scheldezaal staat een bankje waarvandaan de riviermonding te zien is, bij mist een klein stukje, bij helder weer tot aan Breskens. De loodsbootjes die naar schepen varen, zijn er te zien en de kleine sluis, en de jachthaven waar vroeger hoogaarzen en kleine binnenvaartschepen lagen. Volgens de eigenaar van de jachthaven is er in de toekomst ook voor zulke scheepjes weer plek.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 228