Op de voorgrond zien we een jachttafereel. In de verte kunnen we Middelburg en Vlis-
singen zien liggen. Het aardigst is de tuin. De boomgaard is in een soort quincunx, een
vierhoek met vijf elementen, net als de vijf punten op een dobbelsteen. De quincunx
is een tamelijk gebruikelijke vorm in Italiaanse en Franse tuinen tijdens de Renaissance
en vond in Nederland eveneens opgang. We zien visvijvers op het doek. Dat is niet
zonder reden: ze verwijzen naar schilderijen van de Italiaanse familie De Medici en die
van hun adellijke en would-be adellijke epigonen. Italiaanse landeigenaren lieten - in
navolging van een klassieke schrijver als Plinius - het landleven afbeelden en hingen
die schilderijen vervolgens in hun landhuizen op. Bijna altijd kwam daar een jacht
tafereel, een visvijver, een schapenhoeder of -hoedster op voor, en mensen die een
wandeling maken of in een rijtuig naar het landhuis rijden.
229
Gezicht op de buitenplaats Lammerenburg, Anoniem ca 1660, 187 x 146, Collectie:
MuZEEum, in bruikleen van het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen,
Middelburg.
Ondanks de allure van het MuZEEum moet er gewoekerd worden met geld. Aan de
ene kant zijn er daardoor aardige en creatieve vondsten, aan de andere kant wordt er
veel van het personeel gevergd en moet er regelmatig onder druk gewerkt worden.
Toch blijven de meeste medewerkers er lang en betekent het werk voor hen meer dan
een baantje. De rondleiders zijn allemaal vrijwilligers en ook onder de vaste beman
ning lopen vrijwilligers rond. Voor puur onderzoek is geen geld. "Dat betekent niet
dat hier geen onderzoek plaatsvindt. We geven alle denkbare gelegenheid aan onder
zoekers die hier kennis willen opdoen of doorgeven. Bezoekers gaan met kennis weg,